KESÄOPINTO Hoitotyön johtaminen ja työelämävalmiudet (2op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FN38-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 15.04.2024 - 15.05.2024
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 15.05.2024 - 31.07.2024
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sosiaali- ja terveysala
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 60
 
- Koulutus
 - Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
 - Kätilön tutkinto-ohjelma
 - Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
 - Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- Osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden  
- Ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa  
- Tietää keskeiset työyhteisötaidot ja ymmärtää niiden merkityksen 
-.Osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan
                    
Sisältö (Opintojakso)
- Strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi 
- Henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit
- Laatu ja turvallisuus organisaation toiminnassa 
- Työyhteisötaidot ja työyhteisökulttuuri 
- Kriittinen ajattelu
                    
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ohjatut harjoittelut 1-4 suoritettuna.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta 
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa  
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja  
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija: 
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä  johtamisen kokonaisuudesta 
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa  
- tietää keskeiset työyhteisötaidot  
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden 
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa  
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä 
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan
                    
Aika ja paikka
Toteutusaika 15.5-31.7.2024
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan 60 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojakson suorittaminen tapahtuu Moodlen verkkoympäristössä.
Orientaatio pidetään ZOOM:ssa 15.5.2024 klo 16-16.45. Zoom linkki löytyy opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille opintojakson Moodlesta 15.5.2024.
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien hyväksytysti suorittamista sovitussa aikataulussa.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan, josta muodostuu koko opintojakson arvosana. 
Vertaisarviointi on osa tiimitehtävän arviointia.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatiotehtävä, yksilötehtävänä, tehtynä 31.7.2024
Tiimityöskentely, vertaisarviointi tiiminä, opetusvideo, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Verkko-opinnot.
                    
Oppimateriaalit
Kurssikirja:
- Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Muu kirjallisuus:
- Juuti, P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
- Järvinen, P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
- Järvinen, P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
- Harmoinen, M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Ollila, S. (toim.) 2022. Henkilöstöjohtamisen moninaisuus: ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian. Helsinki.
Suositeltava verkkomateriaali: 
Hyvinvointialueet vastaavat sote-palvelujen ja pelastustoimen järjestämisestä 1.1.2023 lähtien. Linkki: https://stm.fi/hyvinvointialueet 
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 
2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163858/STM_2022_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y 
Opiskelijat perehtyvät muuhun Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h x 2op = 54h
Yksilötehtävät 5h
Tiimitehtävä (3-5 opisk.) ja vertaisarviointi 49h.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät tulee liittää ohjattuihin harjoitteluihin (1-4) tai muuhun kokemukseen työelämästä.
                    
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutusaika 15.5-31.7.2024
Harjoittelut 1-4 täytyy olla suoritettuna ja suoritusmekrintä näkyvillä Pakissa opintojakson alkaessa.
Opintojaksoille opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Toteutukselle otetaan 60 opiskelijaa.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle ilmoittautumisjärjestyksessä viikolla 20.
Opintojakson suorittaminen tapahtuu itsenäisesti verkko-opintoina Moodle-alustalla.
Orientaatio pidetään ZOOM:ssa 15.5.2024 klo 16.00. Linkki orientaatioon löytyy opintojakson Moodle-alustalta. 
Opiskelijat on valmiiksi jaettu tiimeihin.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi.
Vertaisarviointi tehdään ennalta jaetuissa tiimeissä.
Opintojakson tiedot päivittyvät.
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- ei tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osatehtäviä tai tehtäviä ei ole palautettu ajallaan.
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkitystä organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitoja
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan