Skip to main content

Nursing Research (3 cr)

Code: 7K00FN31-3026

General information


Enrolment period
11.06.2025 - 06.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
06.10.2025 - 23.11.2025
The implementation has not yet started.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 52
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Elina Botha
Person in charge
Elina Botha
Course
7K00FN31

Objectives (course unit)

The Student
- is able to describe the scientific research process in nursing research
- is able to distinguish between quantitative and qualitative research approaches
- is able to choose suitable data collection and analysis methods for the research approach
- be able to evaluate the ethical principles of scientific research
- knows the basic concepts of statistics

Content (course unit)

- recent nursing research
- research ethics
- the stages of the research process
- empirical research: quantitative and qualitative
- theoretical research
- the reliability of the study
- basics of statistics

Prerequisites (course unit)

Completed Structured Data Search

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The Student
- can describe superficially the stages of the research process
- be able to look at the reliability of research and research ethics issues in a limited way
- is able to describe the theoretical, quantitative and qualitative research approach in a limited way

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The Student
- can describe well the stages of the research process
- is able to describe the reliability of research and research ethics issues
- is familiar with the principles of theoretical, quantitative and qualitative research approach as a rule

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student
- is able to describe the research process with various justifications and examples
- is able to describe issues related to research reliability and research ethics in a variety of ways
- clearly knows the principles of quantitative and qualitative research approach
- is able to consider and evaluate research methods suitable for different situations

Location and time

Lähiopetus, ei etäopetusta. HUOM! Läsnäolo pakollinen orientaatiotunnilla ja seminaarissa.

Exam schedules

Exam tentti auki 21.11. - 7.12.2025: https://exam.tuni.fi/enrolments/431159?code=7K00FN31-3026
Uusinta/korotustentti Examissa. (Ei tarvita erillistä ilmoitusta korotuksesta opintojakson opettajalle):
1. Uusinta 2.-18.1.2026: https://exam.tuni.fi/enrolments/431161?code=7K00FN31-3026
2. Uusinta 2.-8.2.2026: https://exam.tuni.fi/enrolments/431162?code=7K00FN31-3026

Assessment methods and criteria

Toteutus arvioidaan numeerisesti. Numeerinen arvosana perustuu Exam tenttiin. Seminaariesitys arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt tunnilla ja seminaari. Tentti Examissa.

Learning materials

Suositeltava kirjallisuus (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Pietilä, A., Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., . . . Åstedt-Kurki, P. (2012). Hoitotiede (4. uud. p.). Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita. (e-kirjana)

Vaihtoehtoinen kirjallisuus (kts. toteutuksen sisällöt, vastaavat osiot kirjallisuudesta)
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Student workload

Opintojakso sisältää 81h työtä: itsenäistä opiskelua (68h) ja lähiopetusta (13h). Pääosin toteutuksen sisällöt opiskellaan itsenäisesti.

Completion alternatives

Ei ole

Go back to top of page