Siirry suoraan sisältöön

Kirjoitusviestintä (1op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FC26-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 01.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eija Lähteenmäki
Anne Sahi
Vastuuhenkilö
Eija Lähteenmäki
Opintojakso
7K00FC26

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti
- osaa kirjallisessa viestinnässään ottaa huomioon vastaanottajan, viestin luonteen ja sen ammatilliset vaatimukset ja kirjoittaa jäsentyneesti, vakuuttavasti ja ymmärrettävästi

Sisältö (Opintojakso)

Sisältö:
- tekstilajit
- tekstityypit
- asiatyylinen teksti
- kirjoitusprosessin vaiheet
- argumentointi
- lähdekritiikki
- lähteiden käyttö, tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- kirjallisen raportoinnin ohjeet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Aika ja paikka

Kevät ja syksy 2020

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opinnäytetyön ideapaperin tekstiasuun.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento, työpajatyöskentely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Tabulan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 opiskelijan työtuntia. Luennon ja kahden työpajakerran lisäksi opiskelija kirjoittaa opinnäytetyön ideapaperin ja työstää opinnäytetyötään työparinsa kanssa.

Sisällön jaksotus

TAMKin Kirjallisen raportoinnin opas ja raporttipohja
Tiedonhankinta
Lähteiden referointi, tekstiviitteet, lähdeluettelo
Ideapaperin ja opinnäytetyön työstäminen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijat eivät ole palauttaneet opinnäytetyösuunnitelmaa, tai opinnäytetyösuunnitelma ei vastaa siitä annettua ohjeistusta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Siirry alkuun