Professional English for Nurses (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EW21-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 10.07.2021 - 08.08.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 09.08.2021 - 03.10.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 3 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 52
 
- Koulutus
 - Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
- pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun eri vaiheissa
- ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita 
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
                    
Sisältö (Opintojakso)
- potilashaastattelu
- potilasohjaus osastolla
- keskeinen hoitotyön sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- tutkimusraportti 
- lääketieteen terminologia
                    
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa 
Ohjaaminen ja neuvonta 
Opiskelija 
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille 
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. suostumuksen kysyminen toimenpiteeseen) 
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa 
- osaa käyttää hoitotyön perussanastoa. 
Ammatillinen tiedohankinta 
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä 
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti 
Lingvistiset osaamiskuvaukset 
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista 
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin 
- ääntää pääosin ymmärrettävästi 
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat 
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti 
toistetaan tarvittaessa 
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita 
Muuta 
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan. 
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Työyhteisöviestintä 
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi) 
Ohjaaminen ja neuvonta 
Opiskelija 
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet) 
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä 
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin 
- osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä. 
Ammatillinen tiedonhankinta 
Opiskelija 
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi 
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä 
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa 
Lingvistiset osaamiskuvaukset 
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä 
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti 
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti 
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi 
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet 
väärinkäsityksiin 
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin 
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti 
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja 
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti 
(H4) 
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3) 
Muuta 
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Työyhteisöviestintä 
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet) 
Ohjaaminen ja neuvonta 
Opiskelija 
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa 
- osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä. 
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa 
Ammatillinen tiedonhankinta: 
Opiskelija 
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä 
- lukee sujuvasti vaativaakin hoitotyön tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti 
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa. 
Lingvistiset osaamiskuvaukset 
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista 
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin 
- ääntää luontevasti ja selkeästi 
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä 
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi 
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti 
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä 
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit 
Muuta 
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan 
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentin ajankohta ilmoitetaan orientaatiotunnilla opintojakson alussa.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritettavat tehtävät: 
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.) 
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5) 
- Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- kirjallinen lopputentti 
- itsearviointi, vertaisarviointi
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus (Moodle, Zoom) ja/tai kontaktiopetus
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti). 
Zoom -tapaamiset
                    
Oppimateriaalit
Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet)
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta (itsenäinen opiskelu ja laajempi tutkimusartikkelitehtävä) kerrotaan orientaatiotunnilla.
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
- kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. suostumuksen kysyminen toimenpiteeseen)
- selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
- osaa käyttää hoitotyön perussanastoa.
Ammatillinen tiedohankinta
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää pääosin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
toistetaan tarvittaessa
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Muuta
Opiskelija
- ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
- on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)
- selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
Ammatillinen tiedonhankinta
Opiskelija
- hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
(H4)
- välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
Muuta
- opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Työyhteisöviestintä
- opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
Ohjaaminen ja neuvonta
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
- englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
Ammatillinen tiedonhankinta:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
- lukee sujuvasti vaativaakin hoitotyön tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
Lingvistiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
- keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
Muuta
Opiskelija
- työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
- kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana