Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV58-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 27.11.2020 - 11.01.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 11.01.2021 - 31.05.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sairaanhoitaja
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Laura Moisio
 - Minna Talvitie
 
- Vastuuhenkilö
 - Minna Talvitie
 
- Ryhmät
 - 
                        20SH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2B
 
- Opintojakso
 - 7K00EV58
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija 
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan 
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet 
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin 
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa 
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen 
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa 
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä 
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa 
- osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa 
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.
                    
Sisältö (Opintojakso)
- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus 
- ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- etiikan teoreettisia lähtökohtia 
- erilaiset ihmiskäsitykset 
- ihmisoikeudet ja tasa-arvo 
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla 
- ammattieettiset ohjeet 
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi 
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi 
 - ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa 
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa 
- monikulttuurinen hoitotyö 
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot 
- puheeksi ottaminen
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija 
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä 
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen 
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa 
- tietää mitä ovat tiimityötaidot 
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija 
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa 
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti 
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin 
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä 
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on 
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä  
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa 
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä 
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti 
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija 
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä 
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä 
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa 
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä 
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita 
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa 
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä 
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti 
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti 26.5.2021 klo 9-11
Uusintakokeiden ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutuksen arvioinnin edellytyksenä on, että kurssilla annetut tehtävät on palautettu sovittuun aikarajaan mennessä ja hyväksytyllä tasolla suoritettu. 
Pienryhmätyöskentelyssä ja seminaarissa 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.
- Pienryhmätyöskentely: hyväksytty/hylätty 
- Essee ja seminaariin valmistautuminen: hyväksytty/hylätty 
- Tentti: arvointi numeraalisesti 1-5 
Läsnäolopakko:
- Orientaatiossa 12.1.2021
- Asiantuntijaluennoilla 26.1. 2021, 14.4.2021 ja 20.4.2021
- CBCL-työskentelyssä
- Seminaarissa 25.5.2021
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutus toteutetaan joko lähi- tai etäopiskeluna koronatilanne huomioiden.  Opetusmenetelminä ovat luennot, pienryhmätyöskentelyä joko lähi-tai etäyhteyksien avulla, itsenäistä työskentelyä sekä erilaisia tehtäviä ja asiantuntijaluentoja ja seminaarityöskentelyä.
                    
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on nyt käytettävissä e-versiona ja löytyy linkkeineen Andor-hakupalvelusta.
s. 14 – 182:
Luvut:
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut:
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s.55-76.
Lisäksi tunneilla ja verkkomatriaalina kurssin aikana osittetu materiaali. 
Oheismateriaali:
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
THL:n verkkokoulutus: Monikultuurisuus asiakastyössä: 
https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus 
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h opiskelijan työtä.
                    
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria
Osa 2: Essee 
Osa 3: Pienryhmätyöskentely (läsnäolo 100%)
Osa4. Seminaari