Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön asiakaslähtöiset toiminnot arjessa (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00DX19-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.01.2021 - 10.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2021 - 04.06.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Paula Turtiainen
Jenna Rintakuusi
Riika Riihelä
Vastuuhenkilö
Paula Turtiainen
Ryhmät
21SH1B
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1B
Opintojakso
7K00DX19

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
-osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
-ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- osaa saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Anatomia ja fysiologia:
Opiskelija
- tietää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä
- osaa veren ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön rakenteen ja toiminnan

Sisältö (Opintojakso)

Hoitotyö 4 op
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
- kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
- saattohoidon periaatteet

Anatomia ja fysiologia 2 op
- kudokset
- veren, verenkiertoelimistön ja hengityselimistön rakenne ja toiminta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- tietää saattohoidon periaatteita

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tunnistaa anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakennetta ja toimintaa osittain

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tietää anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan ja osaa kuvata toimintojen suhdetta toisiinsa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Hoitotyön tentti

Tentti koostuu kahdesta osasta:
1. Teoriatentti/hoitotyö 11.3.2021 Tentti tapahtuu moodlessa.
- ensimmäinen uusinta Examissa viikolla 14
- toinen uusinta Examissa viikolla 17
2. Verkkotesti ravitsemussuosituksista koko kurssin ajan avoinna.

Anatomian ja fysiologia:
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Moodlessa viikolla 8.
Uusinta 1: vko 13 Moodlessa
Uusinta 2: vko 21 Moodlessa

Korotustentit mahdollisia TAMK:n yleisinä korotustenttipäivinä ja osallistumisesta korotustenttiin ole yhteydessä toteutuksen opettajaan ajoissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hoitotyön teorian (4 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Osallistuminen opetukseen. Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo. Arviointi 0-5.

Pienryhmätyöskentelyssä pakollinen 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen toimintaan. Vaadittujen tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti. Arviointi hyväksytty/hylätty.

Ravitsemussuositusten verkkotestin tekeminen sovitussa aikataulussa. Arviointi hyväksytty/hylätty.

ANATOMIA JA FYSIOLOGIA

Anatomian ja fysiologian (2 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosanaan 1 vaaditaan 60% oikein.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, CBCL-pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, moodleyöskentely, opetuskeskustelut, verkkotestit. Tentti.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus

HOITOTYÖ

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (uudempi). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita. s.1-157

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi

Estä painehaava- Duodecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056

Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.

Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi

Muu tunneilla osoitettu materiaali.

ANATOMIA JA FYSIOLOGIA

Valitse näistä yksi tai useampi:

1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY

2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers

3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. SanomaPro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 op = 6 x 27h=162h (hoitotyön osuus 4 op ja anatomia ja fysiologia 2 op)

Anatomia ja fysiologia opetus 2x 6h=12h + pienryhmät

Sisällön jaksotus

Hoitotyö Numeerinen arviointi Laajuus: 4

Pienryhmätyöskentely Suoritettu/hylätty

Anatomia ja fysiologia Numeerinen arviointi Laajuus: 2

Ravitsemussuositukset suoritettu/hylätty

Lisätietoja opiskelijoille

HOITOTYÖ

Hoitotyön opetuksessa käydään toteutuksen tavoitteiden mukaisesti opeteltavia hoitotyön perusteita läpi.
Ravitsemussuositukset opiskellaan itsenäisesti. Hyväksytyssä suorituksessa tulee olla 75% oikein. Verkkotestin uusinta on mahdollista koko toteutuksen käynnissä oloajan.

ANATOMIA JA FYSIOLOGIA

Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.

Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.

Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:

-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.

-Veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.

-Hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.

Siirry alkuun