Hoitotiede eilen ja tänään (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3029
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.08.2020 - 31.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2020 - 04.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Milla Hiitti
- Opintojakso
- 7K00CT89
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
Sisältö (Opintojakso)
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei uusintamahdollisuuksia, ei erillistä tenttiä. Verkkotehtävät tulee tehdä toteutusaikana 4.10.2020 mennessä.
Korjaus, kirjattu 17.8.2020: tehtävien palautusaikaa muutettu siten, että mukailee opintojen etenemissuunitelmaa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu verkkotehtävien arvosanoista. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana (1.9.2020).
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op, 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.
Sisällön jaksotus
- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Suorita kaikki tabulan osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi
Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät