Hoitotiede eilen ja tänään (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 17.06.2019 - 02.12.2019
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 02.12.2019 - 22.12.2019
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sairaanhoitaja
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Jenna Rintakuusi
 
- Opintojakso
 - 7K00CT89
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta
                    
Sisältö (Opintojakso)
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
                    
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti viikoilla 50-51 Examissa
1. uusinta Examissa viikolla 2/2020
2. uusinta Examissa viikolla 6/2020
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan muodostuminen:
1. osa: Tentti 50% arvosanasta
2. osa: soveltavat toiminnat :
seminaaritehtävä 50% arvosanasta
muut soveltavat toiminnat vaikuttavat arvosanaa nostavasti tai laskevasti
Toteutuksen molemmat osat tulee suorittaa hyväksytysti.
Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat laskevasti arvosanaan.
Arviointi asteikolla 0-5.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat keskusteluluennot, ryhmässä tehtävä seminaarityö, josta jokainen ryhmä pitää seminaariesityksen. Seminaari pidetään 12.12. Läsnäolo on pakollinen orientaatiossa ja seminaarissa.
Kurssilla keskustellaan ja vertaisarvioidaan myös Tabula- alustaa hyödyntämällä toisten kurssilaisten tuotoksia.
Lisäksi jokainen tekee tabulatehtävät ajallaan.
                    
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Tenttikirja: Eriksson K. Ym. 2012. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Oheislukemista: Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 24 h. ja itsenäistä opiskelua 57 h.
                    
Sisällön jaksotus
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat
Osa 1. Teoria
- luennot ja tentti
Osa 2. Soveltavat toiminnot
- verkkokeskustelu, hoitotieteen historia
- seminaaritehtävä
                    
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio pakollinen 2.12.
Seminaari pakollinen 12.12.
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein