Lasten- ja nuorten hoitotyö (4op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT85-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.09.2020 - 01.11.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.11.2020 - 20.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sanna Eironen
- Hanna Viitala
- Katariina Kunnas
- Anne Mäenpää
- Vastuuhenkilö
- Katariina Kunnas
- Opintojakso
- 7K00CT85
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitel-la, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää tavallisimmat lastentaudit
Sisältö (Opintojakso)
- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.
Aika ja paikka
Etäopetus toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti Teamsissa/Zoomissa oppilaitoksen linjauksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lastenhoitotyön, lastentautien ja lääkelaskun tentti 8.-18.12.2020. Uusinnat tenttiterraariossa vk 3/2021 ja vk 7/2021 .
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla
Osa 4 Pienryhmätyöskentely kentällä
- Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävän suorittamisen hyväksytysti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
etäopetus, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen, tehtävät
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
1.Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar: Lapsen ja perheen hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2019.
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf, sivut 62-85 ja 90-93 (luvut 5, 6, luvusta 7 pääkohdat ja 7.1 sekä liitetaulukot 1 ja 2)
6.Hoitosuositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen - ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
7. Käypähoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys)
7.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Etäopetusta 34 h, josta pienryhmätyöskentelyä 8 h ja orientaatio 2h. Itsenäistä työskentelyä 74 h, joka sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja valmistautumisen pienryhmätyöskentelyihin.
Sisällön jaksotus
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely koulussa
Osa 4 Pienryhmätyöskentely kentällä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmätyöskentely kentällä suoritetaan korona-pandemiatilanteen vuoksi kirjallisella tehtävällä. Ei siis työelämäyhteistyötä
Tarkempi ohjeistus orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma päivittyy opintojakson alkuun mennessä ja koronatilanteen mukaan.
Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvollisuus. Läsnäolo varmistaa pääsyn opintojaksolle ja pienryhmiin.
Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Lastenhoitotyön tai lastentautiopin teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
- Ei osallistu kentällä tapahtuvan pienryhmätyöskenetelytoiminnan suunnitteluun tai toteutukseen
- Oman toiminnan reflektointi on pintapuolista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä