Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö avoterveydenhuollossa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT75-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 01.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.09.2019 - 10.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maija Korpikoski
Maija Koivunen
Hanna Viitala
Anne Silvan
Minna Tiainen
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00CT75

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa epidemiologian perusteet
- osaa seurata väestötason kansallisia ja kansainvälisiä terveyden edistämisen ohjelmia
- osaa toteuttaa avoterveydenhuollon asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- harjaantuu valmentavassa elintapaohjauksessa
- tuntee poikkeusolojen ja ympäristöterveydenhuollon perusteet

Sisältö (Opintojakso)

- tavallisimpien sairauksien esiintyvyys väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
- hoitotyö terveyskeskusvastaanotolla, uudet työmuodot ja -menetelmät perusterveydenhuollossa
- valmentava elintapaohjaus
- sairaanhoitajan rooli poikkeusoloissa ja ympäristöterveydessä
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti: 08.11.2019
Uusinnat Examissa myöhemmin sovittavana ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1-2 Epidemiologia ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta: tentti, arviointi 0-5
Kirjallisten tehtävien ja esityksen tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty)
Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.
OSA 3 Pienryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty
Tehtävien tekeminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Flipped method, luennot, pienryhmätyöskentely, problem based learning, ohjattu itsenäinen työskentely, draama/case-harjoittelua, tentti.
Opiskelu flipped methodilla vaatii etukäteisvalmistautumista tunneille.
Opetusmenetelmät tarkentuvat myöhemmin.

Oppimateriaalit

OSA 1
Epidemiologia: Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7.
Epidemiologian luentomateriaali
OSA 2
Sairaanhoitajan vastaanotto:
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243.
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM.
Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille.Duodecim.2009.
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Käypähoitosuositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot
Ravitsemusluennot ja ravitsemusluentojen materiaali
Kurssilla esille tullut materiaali
OSA 3
Pienryhmät:
2. lähtökohtaa
Tiedonhaku - sovitaan tarkemmin PBL istunnossa.
mm. Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. (Soveltuvin osin) http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1537669

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 27h x 3 = 81h, joka sisältää epidemiologian ja sairaanhoitajan vo -luennot, ravitsemus-luennot, itsenäisen opiskelun, pienryhmätyöskentelyn ja tentin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toisella toteutuksella.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio: pakollinen läsnäolo.
Pienryhmät: pakollinen läsnäolo.
Asiantuntijaluento Tampereen kaupungilta, sairaanhoitajan vastaanottotoiminnasta: pakollinen läsnäolo
Ravitsemustiede -luennot: ravitsemus, painonhalllinta ja erityisruokavaliot
Geenipankki-seminaari 24.10, pakollinen läsnäolo!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Ei ymmärrä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtimisen merkitystä
Tyydyttävä taso ei täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ymmärtää oman työnsä keskeiset työturvallisuusperiaatteet avoterveydenhuollossa
Ylempi kategoria sisältää aina alemman.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
On sisäistänyt työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidon oman ja työyhteisön näkökulmasta.

Siirry alkuun