Ajattelu ja oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: NA00FV00-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.08.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
21.10.2024 - 28.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Opettaja
- Katja Varamäki
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tunnistaa omaan ajatteluun ja oppimiseen vaikuttavia yksilöllisiä ja sosiaalisia motivaation ja innostuksen lähteitä
-tunnistaa erilaisia ajattelun muotoja ja niiden mahdollisuuksia
-soveltaa järjestelmällisesti erilaisia menetelmiä ajattelunsa kehittämisessä
-tunnistaa omaan hyvinvointiin ja motivaatioon liittyviä tekijöitä
-tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia toisten motivaatioon ja toimintaan
-suunnitella ja muuttaa toimintaansa saavuttaakseen tavoitteitaan opinnoissa ja yhteistyössä muiden kanssa
-arvioida kriittisesti ja rakentavasti omaa ajatteluaan, toimintaansa ja oppimistaan
Sisältö (OJ)
Opintojakson lähtökohtana on ajatus, että ajattelu määrittää toimintaa ja ajattelun taitojen oppiminen auttaa toimimaan taitavammin, erityisesti yhdessä toisten kanssa. Jokaisella on valmius ajatella taitavammin, kiinnostua asioista syvällisemmin, ja oppia paljon laajemmin, syvällisemmin ja tehokkaammin. Opintojaksolla valmistaudutaan tehokkaaseen työelämän tiimeissä toimimiseen ja oppimiseen.
Miten voin kehittää omaa kykyäni ajatella?
Miten ajattelu, oppiminen ja toiminta liittyvät toisiinsa?
Millaisia erilaisia ajattelun muotoja on, missä tilanteissa niitä kannattaa soveltaa ja miten ne vaikuttavat toimintaan?
Miten opin ja kehitän taitojani? Miten ylläpidän määrätietoisessa harjoittelussa tarvittavaa innostusta ja motivaatiota? Miten muutan tottumuksiani tietoisesti?
Millainen olen ajattelijana ja oppijana? Millaiset ajattelutavat ovat rajoittaneet oppimistani?
Miten kehitän itseäni samalla kun autan toisia kehittymään?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja opiskelijan tuotoksissa näkyy osaamistavoitteiden mukainen kehittyminen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Arviointikriteerien 1-2 lisäksi:
Opiskelija tunnistaa ja arvioi oman toimintansa ja sen vaikutuksia toisten toimintaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Arviointikriteerien 1-4 lisäksi:
Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden saavuttamistaan kriittisesti eri tasoilla tunnistaen sekä heikkouksia, että vahvuuksia ajattelussaan ja toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole suorittanut vaadittuja tehtäviä tehtävänannon mukaisesti, eikä ole osallistunut aktiivisesti
Aika ja paikka
Kurssin suoritusaika on 12.11.2024-28.2.2025 jonka jälkeen tehtävien palautus ei ole enää mahdollista.
Moodle-oppimisalustalle voi kirjautua 12.11 alkaen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaikkien tehtävien viimeinen palautuspäivä on 28.2.2025
Viimeinen ilmoittautuminen kurssille on 31.1.2025
Tehtävät voi palauttaa missä vaiheessa tahansa kurssin aikana, palautuksen jälkeen niitä ei voi enää muokata.
Palautetut tehtävät arvioidaan viimeisen palautuspäivän jälkeen (aiemmin keväällä palautetut jo aikaisemmin). Arvioinnin jälkeen arvosana näkyy Pakissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodle-oppimisympäristössä verkkokurssina.
Kurssin tuotoksena laaditaan oppimispäiväkirja, joka palautetaan Moodleen.
Kurssin suoritusaika on 12.11.2024-28.2.2025 jonka jälkeen tehtävien palautus ei ole enää mahdollista.
Moodle-oppimisalustalle voi kirjautua 12.11 alkaen.
Oppimateriaalit
Kaikki kurssin materiaalit löytyvät Moodle-oppimisalustalta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = vastaa 135h opiskelijan työtä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut vaadittuja tehtäviä tehtävänannon mukaisesti, eikä ole osallistunut aktiivisesti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja opiskelijan tuotoksissa näkyy osaamistavoitteiden mukainen kehittyminen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerien 1-2 lisäksi:
Opiskelija tunnistaa ja arvioi omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia toisten toimintaan
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerien 1-4 lisäksi:
Opiskelija osaa reflektoida osaamistavoitteiden saavuttamistaan kriittisesti eri tasoilla tunnistaen sekä heikkouksia, että vahvuuksia ajattelussaan ja toiminnassaan