Siirry suoraan sisältöön

Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00GH56-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 55

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Piia Jokiranta
  • Jonna Levonen

Vastuuhenkilö

Jonna Levonen

Ryhmät

  • 24ASH2DL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2DL

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Hylätty:

Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.

Aika ja paikka

Kurssin kesto viikot: 35-50

Pakollinen orientaatio: 26.8. klo 10.15-11.45

Pakollinen pienryhmätyöskentely viikoilla: 39, 41, 44, 47, 50

Itsenäinen työskentely Moodlessa viikoilla 35-50

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.

Aktiivinen osallistuminen pienryhmätapaamisissa.

Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä

Orientaatio 2 h

Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4 h = 20 h

Itsenäinen työskentely Moodlessa ja omassa pienryhmässä 3 op, 113 h

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu seuraavista osista:
-Orientaatio
-Viisi pienryhmätapaamista eri teemoilla
-Moodle-tehtävät ja posterin palautus

Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa sekä pienryhmätyöskentelyä koululla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä ja viimeisellä pienryhmätapaamisella on 100 % läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80 % läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.

Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.