Säätömenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5S00DY18-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.06.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 20.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jussi Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Jarkko Lehtonen
- Ryhmät
-
23I231BSähkö- ja automaatiotekniikka
- Luokittelu
- CONTACT
- Opintojakso
- 5S00DY18
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- säädön toiminnan ja toteutuksen periaatteet erilaisissa prosesseissa
- muodostaa takaisinkytketyn säätöpiirin mallin
- tutkia säätöpiirin käyttäytymistä muutostilanteissa mallin avulla
- virittää säätimen
- analysoida säädön hyvyyttä
- soveltaa myötäkytkettyä säätöä sekä suhde- ja kaskadisäätöä.
Sisältö (Opintojakso)
PID-säädin. Takaisinkytketyn säätöpiirin käyttäytyminen ja stabiilius. PID-säädön suunnittelu- ja viritysmenetelmät. Myötäkytketty säätö. Suhde- ja kaskadisäätö.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Säätötekniikan perusteet -opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää säädön toiminnan ja toteutuksen periaatteita erilaisissa prosesseissa sekä osaa muodostaa takaisinkytketyn säätöpiirin mallin. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut osan annetuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa edellisen kohdan lisäksi tutkia säätöpiirin käyttäytymistä muutostilanteissa mallin avulla sekä virittää säätimen. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut annetut tehtävät. Opiskelija on läsnä pääosalla oppitunneista sekä osoittaa mielenkiintoa aihetta kohtaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa edellisten kohtien lisäksi analysoida säädön hyvyyttä ja soveltaa useita viritysmenetelmiä. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut annetut tehtävät hyvin. Opiskelija on läsnä oppitunneilla sekä osoittaa aktiivisesti mielenkiintoa aihetta kohtaan.
Arviointiasteikko
0-5