Siirry suoraan sisältöön

Säätömenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5S00DY18-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.06.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 20.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jussi Lehtonen
Vastuuhenkilö
Jarkko Lehtonen
Ryhmät
23I231B
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
5S00DY18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- säädön toiminnan ja toteutuksen periaatteet erilaisissa prosesseissa
- muodostaa takaisinkytketyn säätöpiirin mallin
- tutkia säätöpiirin käyttäytymistä muutostilanteissa mallin avulla
- virittää säätimen
- analysoida säädön hyvyyttä
- soveltaa myötäkytkettyä säätöä sekä suhde- ja kaskadisäätöä.

Sisältö (Opintojakso)

PID-säädin. Takaisinkytketyn säätöpiirin käyttäytyminen ja stabiilius. PID-säädön suunnittelu- ja viritysmenetelmät. Myötäkytketty säätö. Suhde- ja kaskadisäätö.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Säätötekniikan perusteet -opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää säädön toiminnan ja toteutuksen periaatteita erilaisissa prosesseissa sekä osaa muodostaa takaisinkytketyn säätöpiirin mallin. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut osan annetuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa edellisen kohdan lisäksi tutkia säätöpiirin käyttäytymistä muutostilanteissa mallin avulla sekä virittää säätimen. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut annetut tehtävät. Opiskelija on läsnä pääosalla oppitunneista sekä osoittaa mielenkiintoa aihetta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa edellisten kohtien lisäksi analysoida säädön hyvyyttä ja soveltaa useita viritysmenetelmiä. Opiskelija on tehnyt ja raportoinut annetut tehtävät hyvin. Opiskelija on läsnä oppitunneilla sekä osoittaa aktiivisesti mielenkiintoa aihetta kohtaan.

Arviointiasteikko

0-5

Siirry alkuun