Viestinnän ja tietotekniikan perustaidot (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5T00GS27-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
Opettaja
- Maiju Hirvonen
- Pekka Yliruusi
Vastuuhenkilö
Eija Lähteenmäki
Ryhmät
-
25AI253LVI-talotekniikka, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee riittävät viestinnän ja tietoteknisten ohjelmistojen perusteet, jotta pystyy omatoimisesti kehittymään näissä osa-alueissa opintojensa edetessä.
Opiskelija osaa:
• Toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
• Ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• Itseohjautuvasti kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan tulevissa opinnoissaan ja työtehtävissään
• Laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia
• Käyttää opinnoissa ja työelämässä tarpeellisia perusohjelmistoja
• Itseohjautuvasti kehittää tietoteknisten perusohjelmistojen käyttötaitojaan tulevissa opinnoissaan ja työtehtävissään
Sisältö (OJ)
Asiantuntijaviestinnän perusteet:
Vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot.
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet.
Tietokoneen käyttö:
Käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on saavuttanut riittävät vähimmäistaidot, jotta pystyy hyödyntämään tietokoneohjelmistoja ja TAMKin tietojärjestelmiä osana opintojaan. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on saavuttanut riittävät taidot, jotta pystyy hyödyntämään tietokoneohjelmistoja ja TAMKin tietojärjestelmiä osana opintojaan ja pystyy omatoimisesti etsimään ratkaisuja ohjelmistojen käytössä esiintyviin tyypillisiiin haasteisiin. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on saavuttanut riittävät taidot, jotta pystyy hyödyntämään tietokoneohjelmistoja ja TAMKin tietojärjestelmiä osana opintojaan ja pystyy omatoimisesti etsimään ratkaisuja ohjelmistojen käytössä esiintyviin tyypillisiiin haasteisiin. Lisäksi opiskelija osaa käyttää soveltaen opittuja ohjelmistoja erilaisissa alaan liittyvissä tilanteissa. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Opiskelija tuottamat asiakirjat ovat sisällöltään huoliteltuja.
Aika ja paikka
Tietotekniikan perustaitojen tunnit joka toinen perjantai lähitunteina.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista, mutta pidätetään mahdollisuus pitää tentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää tietotekniikan perustaitojen opintoja 4 lähiopetuskertaa. Opintojakson laajuus on yhteensä 4 op sisältäen 2,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tietotekniikan perustaitojen opintoja.
Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4op:ta eli keskimääräiseltä opiskelijalta vie noin 108 tuntia.
Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Sisällön jaksotus
Tietokoneen käyttö: perusasiat alkuun ja sen jälkeen yleisimpien työvälineohjelmien käyttöä.
Viestintä: Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet, vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, ryhmätyötaidot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely