Siirry suoraan sisältöön

Elokuvan dramaturginen analyysi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2E00GL76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 12.09.2025

Ajoitus

11.08.2025 - 21.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 55

Koulutus

  • Audiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Teppo Nuutinen
  • Arto Koskinen

Vastuuhenkilö

Arto Koskinen

Ryhmät

  • 24AVMA
    Audiovisuaalisen median tutkinto-ohjelma 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan taitoja ja ymmärrystä yksityiskohtaiseen elokuvan dramaturgiseen analyysiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Osaa purkaa pitkän fiktioelokuvan kohtauksiksi
- Ymmärtää kohtausten dramaturgisen merkityksen osana isompaa kokonaisuutta
- Tietää miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa
- Tietää elokuvakerronnan yleisimmät tiedon jäsentelyn työkalut
- Tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa

Sisältö (OJ)

Pitkän fiktioelokuvan rakenne.
Elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.
Elokuvakerronnan yleisimmät työkalut.
Roolihenkilöiden funktiot ja orkestrointi elokuvassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa pitkän fiktioelokuvan kohtauksiksi, mutta ymmärtäminen kohtausten dramaturgisesta merkityksestä ja niiden osasta suuremmassa kokonaisuudessa jää osin suppeaksi. Tietämys kohtausten, näytösten ja jaksojen jakautumisesta tyypillisessä kokoillan elokuvassa on tilannekohtaista. Opiskelija tunnistaa elokuvakerronnan yleisimmät tiedon jäsentelyn työkalut, mutta eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa jäävät osin pinnallisiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa pitkän fiktioelokuvan kohtauksiksi ja ymmärtää kohtausten dramaturgisen merkityksen osana isompaa kokonaisuutta. Hän tietää, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa. Opiskelija tunnistaa elokuvakerronnan yleisimmät tiedon jäsentelyn työkalut ja eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa, ja hän osaa soveltaa tätä tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa purkaa pitkän fiktioelokuvan kohtauksiksi, ymmärtää kohtausten dramaturgisen merkityksen ja niiden osan suuremmassa kokonaisuudessa erittäin hyvin. Hän hallitsee tietonsa siitä, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa. Opiskelija tunnistaa elokuvakerronnan yleisimmät tiedon jäsentelyn työkalut laaja-alaisesti ja syvällisesti. Erilaisten roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa ovat hänelle selkeät, ja hän osaa soveltaa tätä tietoa luovasti ja kehittävästi.

Aika ja paikka

1. periodi viikot 36-40, pe aamut 8.30-12 (Koko luokka yhdessä)
2. periodi ma-aamu & pe-aamu 8.30-12 (Maantantaisin puoli luokkaa ja perjantaisin puoli luokkaa)
2 ryhmässä viikoilla 43-44, 46-49 ( Huom! Viikkolla 45 ei ole elokuva-analyysia)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentointi

Oppimateriaalit

Ensimmäisillä luennoilla (viikot 36-40) powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

60% luentoa, yhdessä analysointia ja analysoinnin luentoa.
40% omaa analyysin tekoa ja toisen ryhmän opponoinnin valmistelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole