Finnish Cuisine and Customs (5 op)
Toteutuksen tunnus: V387-5-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2024 - 01.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2025 - 25.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 10 - 20
Sisältö (Opintojakso)
Tavoite:
Opiskelija ymmärtää suomalaisen ruokakulttuurin merkityksen osana kansanperinnettä. Opiskelija saa valmiuksia suunnitella ja toteuttaa kansanomaisia juhlia asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Opintojakson sisältö:
- Ruoka- ja tapakulttuurin historiaa
- Kansanomaiset juhlat
- Perinneruoat
Opetusmenetelmät:
- luennot
- harjoitukset
- käytännön työskentely
Arviointimenetelmät / kohteet
- harjoitustyöt
- käytännön työskentely
- aktiivinen osallistuminen
Opetuskieli:
Suomi / Englanti
Kirjallisuus:
Sillanpää, M. 2000. Happamasta makeaan. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Mäkelä, J., Palojoki, P. & Sillanpää, M. 2003. Ruisleivästä pestoon. Porvoo: WS Bookweel Oy.
Muu kirjallisuus sovitaan kurssin alussa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Satisfactory
The student recognizes phenomena and basic concepts related to Finnish food culture.
The student performs the given tasks, but she/he cannot always justify her/his choices.
The student examines and evaluates issues mainly from her/his own point of view.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Good
The student is able to structure the relationships between phenomena and basic concepts related to Finnish food culture.
The student is able to choose the most appropriate way of working and justify her/his choice.
The student takes responsibility and commits her-/himself to the activities of the group in addition to her/his own activities.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Excellent
The student understands the issues that have influenced the development of Finnish food culture on a wide scale.
The student is able to find different ways of working and solutions and to justify her/his choices.
The student is able to act responsibly, flexibly and with commitment to the needs and requirements of the community.
Aika ja paikka
TAMK Resto Labissa periodissa 4 perjantaisin klo 9-15
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Maakuntatehtävä (tiimi, 0-5, yhteensä 40 %)
Ammatillinen osallistuminen (yksilö, 0-5, yhteensä 30 %)
Tentti (yksilö, 0-5, yhteensä 30 %)
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodlesta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot
- käytännön harjoitukset
- tiimitehtävät
- luontoretki
- tentti
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 49 h
Itsenäinen työ ja tiimityö 86 h
Sisällön jaksotus
Lähiopetus perjantaisin klo 9-15 Resto Labissa
Perjantai 7.3.2025 klo 9.00-15.00
Perjantai 14.3.2025 klo 9.00-15.00
Perjantai 21.3.2025 klo 9.00-15.00
Perjantai 28.3.2025 klo 9.00-15.00
Perjantai 4.4.2025 klo 9.00-15.00
Perjantai 11.4.2025 klo 9.00-15.00
Perjantai 25.4.2025 klo 9.00-15.00
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Huom! Opintojaksolle otetaan 12 restonomiopiskelijaa ja 13 vaihto-opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojakso alkaa perjantaina 7.3.2025 klo 9.00 Catering Studiossa, jolloin pitää olla paikalla. Muuten paikka voidaan antaa seuraavalle ilmoittautumisjonossa olevalle.