Työväline- ja menetelmäsuunnittelu (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00DL15-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Moisio
Vastuuhenkilö
Mika Moisio
Ryhmät
-
22I160Konetekniikka, tuotantotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa työvälinesuunnittelun levy-ja hitsaustöihin, kokoonpanoon ja robotisointiin, sekä lastuavaan työstöön. Opiskelija osaa ottaa turvallisuus –ja ergonomiasäädökset huomioon suunnittelun eri vaiheissa, ja osaa valita ja suunnitella turvallisia nostoapuvälineitä. Opiskelija oppii tuntemaan erilaiset valmistusmenetelmät, niiden tekniikan, mahdollisuudet ja rajoitukset, ja osaa soveltaa sen käytännön sovelluksiin. Opiskelija oppii tuntemaan ja suunnittelemaan konepaja-automaatiossa käytettävien robottien perusperiaatteet ja osaa suunnitella robotti-layoutin karkealla tasolla. (Tarttujat, paikoitukset, anturoinnit, suojaovet, valoverhot jne) Opiskelija syventää osaamistaan 3D-suunnitteluohjelman käytöstä, ja osaa tehokkaasti käyttää valmistajien sivuilta saatavia komponentteja suunnittelun osana.
Sisältö (OJ)
Suunnitellaan detail-tasolla 6-akseliselle robotille erilaisia tarttujia, materiaalin erilaisia paikoitustapoja, työkappaleen siirtoon käytettäviä siirtovaunuja ja erilaisia nostoapu -ja työvälineitä sekä koneistuskiinnittimiä käyttäen hyväkseen koululla olevia 3D-suunnitteluohjelmia.Etsitään tehokkaita valmistusmenetelmiä kyseisten kappaleiden valmistamiseksi. Kurssin aikana valmistuneista moduleista kootaan kurssin lopuksi vaakakaraisen sorvia palveleva robottisolu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa vaatimukset ja osaa työvälinesuunnittelun levy- ja hitsaustöihin, kokoonpanoon ja robotisointiin, sekä lastuavaan työstöön. Opiskelija osaa ottaa turvallisuus –ja ergonomiasäädökset huomioon suunnittelun eri vaiheissa, ja osaa valita ja suunnitella turvallisia nostoapuvälineitä. Opiskelija oppii tuntemaan erilaiset valmistusmenetelmät, niiden tekniikan, mahdollisuudet ja rajoitukset, ja osaa soveltaa sen käytännön sovelluksiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija oppii tuntemaan hyvin ja suunnittelemaan konepaja-automaatiossa käytettävien robottien perusperiaatteet ja osaa suunnitella robotti-layoutin karkealla tasolla (tarttujat, paikoitukset, anturoinnit, suojaovet, valoverhot jne.). Opiskelija tuntee digitaalisuuden tarjoamat mahdollisuudet ja ymmärtää kestävän kehitykset periaatteet suunnittelussa. Opiskelija kykenee selvittämään tarvittavia menetelmiä ja ratkaisemaan valmistukseen liittyviä ongelmia itsenäisesti yksinkertaisissa tapauksissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee ja syventää osaamistaan 3D-suunnitteluohjelman käytöstä, ja osaa tehokkaasti käyttää valmistajien sivuilta saatavia komponentteja osana suunnittelua. Opiskelija osaa soveltaa digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia suunnittelussa. Opiskelija pystyy soveltamaan taitojaan erilaisten ongelmien selvittämisessä ja ratkaisemisessa itsenäisesti.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksessa ei järjestetä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin edetessä muodostetaan pienryhmäkohtaiset portfoliot, joka kuvaa projektin kulkua. Suunnitellut työvälineet voidaan suunnitella vapaavalintaisella CAD-ohjelmalla. Palautukset stp-formaatissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
• Toteutukselle osallistuvat opiskelijat suunnittelevat automaattisen yhden kappaleen virtaus-periaattella toimivan koneistussolun jakautuneena pienryhmiin.
• Pienryhmät suunnittelevat valmistusmenetelmän ja työvälineet yhden komponentin valmistamiseksi.
• Automaattisen koneistussolun suunnittelu: Työstökoneiden valinta, virtaus, robottien valinta, tarraimien konseptisuunnittelu.
• Valmistuskustannusten ja kapasiteetin laskenta.
Oppimateriaalit
Luentoaineisto toimii oppimateriaalina.
Ryhmät etsivät tarvittavan ja tarkoituksenmukaisen lisämateriaalin itsenäisesti.
Toyotan tapaan, Jeffrey K. Liker
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa 27 tunnin opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
TAMK hyväksilukumenettelyn mukaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Läsnä alle vaaditun minimimärän
-Projektiryhmän laatimien sääntöjen noudattamatta jättäminen ja tästä syystä projektiryhmä on päättänyt häätää jäsenen.
-Kirjallinen raportti ei täytä oppimistavoitteita ja/tai on sisällöllisesti riittämätön
Mikä tahansa edellä mainituista aiheuttaa hylkäämisen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan perustiedot ja taidot
-Tuotoksessa tuodaan esille aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista, joka on keskeistä opintojakson toteutukselle
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason:
-Läsnä vaaditun minimimäärän
-Kirjallinen raportti sisältää keskeisen opintosuunnitelman ja toteutuksen vaatiman sisällön
-Tuotos osoittaa laatijan/laatijoiden omaavan erittäin hyvät tiedot ja taidot
-Tuotoksessa yhdistellään olemassaolevaa ja itse tuotettua tietoa/osaamista ja tuodaan esille syntynyttä uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot), joka on keskeistä opintojakson toteutukselle