Uusia palveluja arvopohjaisesti (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00DQ70-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2025 - 17.08.2025
Ajoitus
29.08.2025 - 08.11.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eija Reunanen
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Taija Karhe
Ryhmät
-
23MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan
Sisältö (OJ)
MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Toteutuksella on ennakkotehtävä, joka puretaan aloituskerralla. Ennakkotehtävä löytyy Moodlesta viikolla xx.
Perjantai 29.08.2025 klo 9.00 - 16 ETÄ Ennakkotehtävän purku
Perjantai 26.09.2025 klo 12.30 - 16 ETÄ
Perjantai 10.10.2025 klo 12.30 - 16 ETÄ
Lauantai 08.11.2025 klo 08.30 - 14.30 ETÄ
Ennakkotehtävän materiaali:
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.
Ennakkotehtävä on lähetetty sähköpostilla 23.5. ja se löytyy myös Moodlesta ja ennakkotehtävän purku on aloituskerralla 29.8.20025
Opintojaksolla tehdään tiimityönä palvelumuotoiluprojekteja. Mieti jo valmiiksi esim. työpaikaltasi tai harrastuksistasi joku hyvä kehittämiskohde/kehittämistehtävä (esim. joku palvelu, asiakaskokemus tms.) jota opintojaksolla voitaisiin palvelumuotoilun avulla kehittää.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Tiimityö toimeksiantona
Ennakkotehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 h opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT osaamisen näyttö perjantaina 22.8.2025 klo 16.30-18.30. Ahot toteutetaan Moodlessa. Ahot hakemukset tehdään Pakin eAHOT -järjestelmän (HyväHot) kautta maanantaina 18.8. mennessä. Osoita hakemus Taija Karhelle.