Siirry suoraan sisältöön

Uusia palveluja arvopohjaisesti (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ70-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2025 - 17.08.2025

Ajoitus

29.08.2025 - 08.11.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eija Reunanen
  • Taija Karhe

Vastuuhenkilö

Taija Karhe

Ryhmät

  • 23MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö (OJ)

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Toteutuksella on ennakkotehtävä, joka puretaan aloituskerralla. Ennakkotehtävä löytyy Moodlesta viikolla xx.

Perjantai 29.08.2025 klo 9.00 - 16 ETÄ Ennakkotehtävän purku
Perjantai 26.09.2025 klo 12.30 - 16 ETÄ
Perjantai 10.10.2025 klo 12.30 - 16 ETÄ
Lauantai 08.11.2025 klo 08.30 - 14.30 ETÄ

Ennakkotehtävän materiaali:
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Ennakkotehtävä on lähetetty sähköpostilla 23.5. ja se löytyy myös Moodlesta ja ennakkotehtävän purku on aloituskerralla 29.8.20025

Opintojaksolla tehdään tiimityönä palvelumuotoiluprojekteja. Mieti jo valmiiksi esim. työpaikaltasi tai harrastuksistasi joku hyvä kehittämiskohde/kehittämistehtävä (esim. joku palvelu, asiakaskokemus tms.) jota opintojaksolla voitaisiin palvelumuotoilun avulla kehittää.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Tiimityö toimeksiantona
Ennakkotehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT osaamisen näyttö perjantaina 22.8.2025 klo 16.30-18.30. Ahot toteutetaan Moodlessa. Ahot hakemukset tehdään Pakin eAHOT -järjestelmän (HyväHot) kautta maanantaina 18.8. mennessä. Osoita hakemus Taija Karhelle.