Siirry suoraan sisältöön

Kestävää hyvinvointia asiakkaalle (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00GK32-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.06.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 09.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuija Ylä-Viteli
Mika Kylänen
Vastuuhenkilö
Mika Kylänen
Ryhmät
25RESTO
Palveluliiketoiminta 2025, päivätoteutus
Luokittelu
CONTACT
BLENDED
Opintojakso
8T00GK32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tällä opintojaksolla muodostat käsityksen asiakkaan kokemuksesta yhteensovittaen palvelu- ja vieraanvaraisuusosaamista, muotoiluajattelua, kestävyyttä ja hyvinvointia.

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus 25.8.-9.10.2025. Toteutus kahdessa osassa niin, että Visit Ylöjärven toimeksiantoprojekti ajoittuu viikoille 35-39 ja opettajavetoinen teoria- ja reflektointiosuus viikoille 40-41.
Viikkorytmi on lukkaritiedoissa; maanantaisin klo 8.00-10.30 (lähiopetus TAMK), torstaisin klo 8.00-10.30 (pääasiallisesti verkossa Zoomin välityksellä, tiimien sparrausta yms.; pl. 28.8. RestoLabilla ja 25.9. Ylöjärvellä). 25.8. avauskerralla ja opintojakson aikana selviää, mitkä kerrat pidetään missäkin, milläkin tavalla.
LISÄKSI tiimi sopii itsenäisesti omaa tiimityöskentelyaikaa arkiviikolle viikon teeman parissa työskentelemiseksi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Vaaditut yksilö- ja tiimitehtävät on toteutettava opintojakson aikataulun puitteissa. Toimeksiantoprojekti päättyy 25.9. esityksiin yrityksille Ylöjärvellä. 9. ja 12.10. mennessä on puolestaan opintojakson muiden tehtävien palautusaikataulu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

60% arvosanasta tulee ensimmäisille viikoille sijoittuvasta palvelumuotoiluosuudesta, jossa tiimi / opiskelija osana ryhmää arvioi ja mallintaa toimeksiantoon liittyvän palvelun. Lisäksi tähän osuuteen kuuluu itse- ja vertaisarviointi, joka tehdään yksilönä (asteikko 0-5).

40% arvosanasta tulee loppuviikoille sijoittuvasta teoreettisemmasta sekä teoriaa ja käytäntöä yhdistelevästä työskentelyosuudesta, jossa on sekä yksilö- että tiimipanos (asteikko 0-5).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot - viikon teeman mukaiset luennot maanantai-iltapäivisin alkaen 25.8.
Harjoitustehtävät - viikon teeman mukaan (tiedonhakua, toimeksiantoprojektin parissa työskentely, tiimin esitykset ja tiimin valmistelemat materiaalit opettajien teettämien harjoitusten pohjalta, tiimin oma luova työskentely)
Tiimien ohjaus - viikon teeman mukaisesti torstaiaamupäivisin ja tarvittaessa erikseen sopien
Yhteistyöprojekti Visit Ylöjärven pienten matkailuyritysten kanssa toimeksiantona - palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön tuplatimanttimallin mukaisesti (asiakasymmärrys, määrittely, ideointi ja mallinnus)

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana opettajien vinkit lähdemateriaaleista - lähdemateriaalia Moodlessa.
Vieraanvaraisuuteen, asiakaskokemukseen, hyvinvointiin ja kestävyyteen sekä palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaaliset lähteet.
Opiskelijat tekevät tiedonhankintaa myös itsenäisesti ja tiimeissä.
Esimerkkejä tarkoituksenmukaisesta kirjallisuudesta esim. palvelumuotoiluun liittyen:
Koivisto ym. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Tuulaniemi 2011. Palvelumuotoilu.
Visit Tampere 2025. https://visittampere.fi/yrityksille/palvelumme-matkailuyrityksille/kestavan-matkailun-kehittaminen/
Visit Ylöjärvi 2025. https://www.visitylojarvi.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op; 1 op = 27 h opiskelijan työtä, eli 5 op = 135 h opiskelijan työtä

Yhteinen kontaktiopetus ja ohjauskerrat = 35 h (n. 5 h per viikko seitsemän viikon aikana)
Opiskelijan itsenäinen työskentely ja työskentely tiimin kanssa = 100 h

Sisällön jaksotus

vko 35 Opintojakson toteutuksen esittely 25.8., tiimiytyminen, orientoituminen (INFO), 28.8. yritystoimeksiantojen esittely; Case-arvonta, haastattelu-kysymykset, yrityksen kotisivut ja markkinointi-viestinnän analyysi
vko 36 Palvelumuotoilua käytännössä yritysten tarpeisiin: 1. Asiakasymmärryksen hankinta
vko 37 2. Kiteytys aineistojen pohjalta mallintaen, palvelumuotoilutyökaluihin perustuvia harjoituksia
vko 38 3. Ideointi asiakasymmärryksen pohjalta ja palveluaihion määrittely ja kuvaus
vko 39 4. Tulosten esittely toimeksiantoyrityksille
vko 40 Vieraanvaraisuus ja asiakaskokemus & Hyvinvointia kestävästi
vko 41 Opintojakson reflektointi ja osaamisen tunnistaminen

Aikataulu ja sisällön jaksotus tarkentuvat opintojakson käynnistyessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 22.8. mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksototeutuksella sovelletaan palvelumuotoilua toimeksiannon mukaiseen yhteistyöprojektiin. Yhteistyökumppanina syksyllä 2025 on Visit Ylöjärven verkostossa toimivat viisi matkailu-, ravitsemis- ja/tai tapahtuma-alan yritystä: Teivon Ravikeskus, Tahloventure, Pepper-ravintola Ylöjärvellä (Restbar Group), Muotiaisten lomamökit ja Gruupperi. Opiskelijat työskentelevät viitenä ryhmänä (à 10-12 opiskelijaa) ja työskentelevät tarvittaessa myös tiimeinä näiden yrityskohtaisten toimeksiantojensa sisällä. Opiskelijoille (kaksi tiimiä) arvotaan yhteinen toimeksianto.
Toimeksiantoon kuuluu asiakasymmärryksen rakentaminen (asiakastutkimusta eri tavoin), asiakaskokemukseen liittyvien asioiden mallintamista ja työstämistä sekä palveluideointia ja yhden uuden/parannellun palvelun kuvaus palveluaihiona.

Kansainvälisyys

Osa oppimateriaalista voi olla englanninkielistä, ja opetuksessa ja tiedonhankinnassa voidaan hyödyntää kansainvälisiä esimerkkejä. Osalla toimeksiantoyrityksistä voi olla intresseissään hankkia tietoa kansainvälisistä matkailijoista.

Lisätietoja opiskelijoille

Ks. opintojakson Moodle-toteutus.

Siirry alkuun