Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen myynti ja markkinointi 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00FW01-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.08.2025 - 19.10.2025

Ajoitus

20.10.2025 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 60

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pietro Albanese
  • Riitta Brännare

Vastuuhenkilö

Riitta Brännare

Ryhmät

  • 23RESTO
    Palveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− osaa suunnitella markkinoinnin ja myynnin vuosikellon monikanavaisessa ympäristössä
− osaa arvioida myynnin ja markkinoinnin tehokkuutta palveluliiketoiminnassa kokonaistasolla ja osana kestävää kehitystä
− tunnistaa verkostoitumisen ja yhteistarjooman rakentamisen mahdollisuudet sekä näiden vaikutukset markkinointi- ja myyntiaktiviteettien suunnittelemiseen
− huomioi alueellisen vetovoiman sekä kansainväliset asiakkaat osana asiakaskokemuksen rakentumista kestävän myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta

Sisältö (OJ)

MITÄ verkostoituminen ja yhteistarjooman rakentaminen tarkoittavat monikanavaisen myynnin ja markkinoinnin kannalta palveluliiketoiminnassa?
MITÄ markkinoinnin ja myynnin vuosikello merkitsee palveluliiketoiminnassa?
MIKSI opiskelijan kannattaa innostua myynti- ja markkinointitoimien kokonaiskuvan hahmottamisesta, tehokkuuden arvioimisesta sekä kestävyystavoitteid en saavuttamisesta?
MITEN myynti- ja markkinointitoimet tukevat alueellisen vetovoiman hyödyntämistä palvelualalla ja huomioivat kansainvälisten asiakkaiden moninaiset palveluodotukset asiakaskokemuksen rakentumisen suhteen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä verkostoitumiseen ja yhteistarjooman rakentamiseen liittyviä käsitteitä.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja myynnin tehokkuuden arviointiin sekä vuosikellon rakentamiseen liittyviä käsitteitä.
Opiskelija tuntee alueellisen vetovoiman vaikutuksen markkinoinnissa ja osaa määritellä kansainvälisen asiakaskunnan palveluodotuksia.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä, mutta tarvitsee paljon tukea ja ohjausta.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun vain omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää verkostoitumisen ja yhteistarjooman rakentamiseen liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa selittää markkinoinnin ja myynnin tehokkuuden arviointiin liittyvät käsitteet osana kestävän kehityksen viitekehystä sekä vuosikellon toimintalogiikan yhdistäen ne palveluliiketoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa alueellisen vetovoiman hyötyjä markkinoinnissa ja tukea kansainvälisen asiakaskunnan palveluodotusten toteutumista.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää verkostoitumisen ja yhteistarjooman rakentamisen aseman osana palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin ja myynnin tehokkuuden arvioinnin sekä vuosikellon toimintalogiikan välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla alueellisen vetovoiman mahdollistamia vaihtoehtoja palvelutoiminnan myynti- ja markkinointitoiminnoissa kestävän kehityksen mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja käyttää sopivimpia toimintatapoja kansainvälisen asiakaskunnan palveluodotusten täyttämisessä.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

TAMK
zoom-yhteydellä toteutetut luennot ja ohjaukset

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Aikataulu tulee myöhemmin, myös tenttien ajankohdat

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-tenttiarviointi (pisteet tehtävistä -> T, H, K) - yksilötyö 30 %:n painostus arvioinnissa
-itse- ja vertaisarviointi harjoituksista ja harjoitustyöstä (tiimityötä)-10 % painotus arvioinnissa
-harjoitustyö markkinoinnin sisällön suunnittelusta (tiimityötä) - 30 % painotus arvioinnissa
-portfolio myyntityöstä - 30 % painotus arvioinnista

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot ja luentoihin liittyvä tentti (tentti tehdään TAMKIlla lähikerralla)
-harjoitukset ->portfolio myynnin tehtävistä
-harjoitustyö / projektityö ->kirjallinen ja esitys
-itse- ja vertaisarviointi

Oppimateriaalit

-materiaalit moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä keskimäärin riippuen opiskelijan omista tavoitteista, aiemmasta kokemuksesta

-jakaantuu: noin 50 % kontaktia (luentoja, harjoituksia ym. kontaktiopiskelua), noin 50 % itsenäistä työskentelyä tai tiimeissä työskentelyä (kuten harjoitustyön tekemistä, tentteihin yms. valmistautumista)

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutuu viikoilla 43-51 tiistai- ja torstaiaamuisin klo 8-10.30
moodlessa on tarkempi aikataulu ja se avataan ennen kurssin aloitusta.
Aloitus on viikolla 43, tiistaina 21.10. klo 8.

Kurssilla on pääasiassa yhteisiä luentoja ja harjoituksia TAMKilla lähiopetuksena tapahtuvina, lisäksi voi olla joskus etäyhteydellä mm. ohjauksia ja myös luentoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektityö työelämään mahdollista tehdä harjoitustyön ohella

Kansainvälisyys

Vaihto-opettajan luennot 1.-5.12.25