Erirakenteisten metsien kasvatus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DO39-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Manne Viljamaa
- Lari-Pekka Välitalo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
23IMMetsätalous 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
-tuntee puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla
-tuntee erilaiset metsien kasvatuksen ja uudistamisen vaihtoehtoiset menetelmät ja niiden perustelut ja osaa soveltaa niitä erilaisiin tilanteisiin
- tietää miten metsänkäsittelymenetelmän valinta vaikuttaa puunkorjuuseen
Sisältö (OJ)
Metsien hoidon tavoitelähtöisyys, kotimaisten puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla, metsien kasvatus ja uudistaminen erikoistilanteissa (esim. erirakenteiskasvatus, 2- jaksoiset metsät, sekametsät),
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Hän tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija tuntee useimmat keskeiset metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Hän osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna erilaisia kirjallisia lähteitä. Opiskelija on hyvin perillä erilaisista metsätuholaisista ja -taudeista sekä muista metsänkasvatuksen riskeistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Hän osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja kuvata metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija hallitsee metsänhoitosuositukset ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Hän on myös perehtynyt hyvin uusimpaan erirakenteiskasvatusta koskevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää em. tietoja metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa
Arviointiasteikko
0-5