Rakennuksen kunnon ja korjausten hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: T300DI78-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija-Kaisa Ojala
Vastuuhenkilö
Maija-Kaisa Ojala
Ryhmät
-
22I371Kiinteistönpitotekniikka ja korjausrakentaminen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee peruskorjaus- ja perusparannushankkeen vaiheet, tehtävät ja organisointimahdollisuudet.
Opiskelija oppii tuntemaan rakennusten kunnon arvioinnin menetelmät ja laatimaan asuinkerrostalon kuntoarvion.
Lisäksi opiskelija oppii tuntemaan betonirakenteisten julkisivujen ja parvekkeiden sekä kosteusteknisten kuntotutkimusten perusteet. Edellisten perusteella hän oppii laatimaan kiinteistön pitkän tähtäimen korjausohjelman.
Sisältö (OJ)
Kiinteistön korjaustarpeiden syyt ja korjausten ajoittuminen, korjauskustannukset ja niihin varautuminen, kuntoarvion ja kuntotutkimuksien sisältö sekä tarvittavat tutkimusvälineet, kuntoarvion ja PTS-suunnitelman laadinta (case-harjoitustyöt).
Opintojaksolla käsitellään yhtiön päätöksenteko, valmistautuminen hankkeeseen, hankkeen suunnittelu, urakoitsijan valinta, valvonta ja vastaanotto sovellettuina suurehkoon korjaushankkeeseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa rakennuksen kunnon ja korjausten hallintaan liittyvät perustiedot. Perustietojen osaamisessa voi olla pieniä puutteita. Tällöin:
- Opiskelija tuntee rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmien perusteet ja keskeisimmät toimintatavat
- Opiskelija tuntee kaikkein tavanomaisimmat rasitustekijät, vaurioitumisilmiöt ja korjausratkaisut
- Opiskelija osallistuu työryhmän mukana kuntoarvion laatimiseen
- Opiskelija tuntee kuntoarvioraportin pääasiallisen sisällön ja PTS-suunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmiin liittyvät perustiedot. Opiskelija osaa tehdä tavanomaisia analyysejä ja johtopäätöksiä perustietoihin nojautuen. Tällöin:
- Opiskelija tuntee korjausrakentamistoimintaa ja toimintatapoja
- Opiskelija tuntee tavanomaiset rasitustekijät, vaurioitumisilmiöt ja korjausratkaisut
- Opiskelija osallistuu työryhmässä aktiivisesti kuntoarvion laatimiseen ja osallistuu mm. lähtötietojen hankintaan.
- Opiskelija tuntee kuntoarvioraportin sisällön ja PTS-suunnittelun tavanomaisen sisällön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa monipuolisesti rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmiin liittyvät tiedot ja käsitteet. Opiskelija osaa tehdä monipuolisia analyysejä ja johtopäätöksiä omaksumiinsa asioihin nojautuen. Tällöin:
- Opiskelija tuntee monipuolisesti korjausrakentamistoimintaa ja toimintatapoja
- Opiskelija tuntee monipuolisesti rasitustekijöitä, vaurioitumisilmiöitä ja korjausratkaisuja
- Opiskelija osallistuu työryhmässä aktiivisesti kuntoarvion laatimiseen, toimii yhteyshenkilönä tilaajan suuntaan ja osallistuu mm. lähtötietojen hankintaan.
- Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kuntoarvioraportin ja PTS-suunnitelman.
Aika ja paikka
lähiopetus ja itsenäinen työskentely, tiedot Moodlessa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti pidetään opintojakson loppupuolella kurssin aikana sovittavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana perustuu tenttiin ja harjoitustöihin. Kaikki arvosanaan vaikuttavat osiot (tentti, harjoitustyöt) on suoritettava hyväksytysti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Oppitunnit, tuntitehtävät ja ryhmissä tehtävä laaja harjoitustyö (kuntoarvio todelliseen kohteeseen).
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit julkaistaan opintojakson Moodle-sivulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksen laajuus on 5 op. Harjoitustyönä tehtävän kuntoarvion kiinteistökierrokselle osallistuminen on kurssin suorittamisen kannalta välttämätöntä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson Moodle-sivulla julkaistavan aikataulun mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
kaikki opiskelijat suorittavat kurssin samalla tavalla
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut tenttiä ja/tai harjoitustöitä hyväksyttävästi
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija omaa rakennuksen kunnon ja korjausten hallintaan liittyvät perustiedot. Perustietojen osaamisessa voi olla pieniä puutteita.
Tällöin:
- Opiskelija tuntee rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmien perusteet ja keskeisimmät toimintatavat
- Opiskelija tuntee kaikkein tavanomaisimmat rasitustekijät, vaurioitumisilmiöt ja korjausratkaisut
- Opiskelija osallistuu työryhmän mukana kuntoarvion laatimiseen
- Opiskelija tuntee kuntoarvioraportin pääasiallisen sisällön ja PTS-suunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija omaa rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmiin liittyvät perustiedot. Opiskelija osaa tehdä tavanomaisia analyysejä ja johtopäätöksiä perustietoihin nojautuen.
Tällöin:
- Opiskelija tuntee korjausrakentamistoimintaa ja toimintatapoja
- Opiskelija tuntee tavanomaiset rasitustekijät, vaurioitumisilmiöt ja korjausratkaisut
- Opiskelija osallistuu työryhmässä aktiivisesti kuntoarvion laatimiseen ja osallistuu mm. lähtötietojen hankintaan.
- Opiskelija tuntee kuntoarvioraportin sisällön ja PTS-suunnittelun tavanomaisen sisällön.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija omaa monipuolisesti rakennuksen kunnon arviointi- ja tutkimusmenetelmiin liittyvät tiedot ja käsitteet. Opiskelija osaa tehdä monipuolisia analyysejä ja johtopäätöksiä omaksumiinsa asioihin nojautuen.
Tällöin:
- Opiskelija tuntee monipuolisesti korjausrakentamistoimintaa ja toimintatapoja
- Opiskelija tuntee monipuolisesti rasitustekijöitä, vaurioitumisilmiöitä ja korjausratkaisuja
- Opiskelija osallistuu työryhmässä aktiivisesti kuntoarvion laatimiseen, toimii yhteyshenkilönä tilaajan suuntaan ja osallistuu mm. lähtötietojen hankintaan.
- Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä kuntoarvioraportin ja PTS-suunnitelman.