Mobiilipelikehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4A00HB43-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pasi Pekkanen
- Sami Kojo
Vastuuhenkilö
Sami Kojo
Ryhmät
-
24TIKO1Tietojenkäsittely 2024, valmennusryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet yksinkertaisen mobiilipelin toteuttamiseen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä
- osaa tuoda pelissä tarvittavia resursseja peliprojektiin
- osaa toteuttaa yksinkertaisen pelin pelimoottoria käyttäen
- ymmärtää versonhallinnan merkityksen osana peliprojektia
- pystyy julkaisemaan pelin
- kykenee toimimaan peliprojektissa tiimin jäsenenä omassa roolissaan
Sisältö (OJ)
- Pelimoottorin käyttö peliprojektin toteuttamiseen
- Versionhallinnan käyttö peliprojektissa
- Resurssitiedostojen tuominen peliprojektiin
- Peliobjektien määrittely ja käyttö peliprojektissa
- Peliobjektien toiminnallisuuden laajentaminen itse määritettyjä komponentteja käyttäen
- Peligrafiikan piirtäminen pelimoottorin valmiita työkaluja käyttäen
- Audion toistaminen pelimoottorin valmiita työkaluja käyttäen
- Pelin julkaiseminen sovelluskaupassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä.
- osaa määrittää peliobjekteja pelin toiminnallisuuden toteuttamiseen.
- osaa käyttää valmiita komponentteja peliobjektien toiminnallisuuden laajentamiseen.
- osaa määrittää yksinkertaisia komponentteja peliobjektien toiminnallisuuden laajentamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- hallitsee versionhallinnan käytön peliprojektissa.
- kykenee tuottamaan pelissä toimivaa grafiikkaa tai ohjelmakoodia.
- hallitsee pelimoottorin vaativampien ominaisuuksien käytön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- pystyy toimimaan aktiivisesti osana tiimiä peliprojektissa.
- pystyy julkaisemaan valmiin pelin sovelluskaupassa.
Aika ja paikka
Opetus kerran viikossa Tamkin Pelilabrassa (C3-13) ja etänä Zoomissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso suoritetaan viikkoharjoituksilla ja projektityöskentelyllä. Viikkoharjoituksista on oltava 40% tehtynä, jotta opintojakson voi läpäistä. Tekemällä vähintään 90% viikkoharjoituksista, opiskelija saa korotuksen arvosanaan.
Arvosana muodostuu peliprojektin tuotoksesta. 50% arvosanasta määräytyy vertaisarvion perusteella ja 50% projektin päätteeksi kirjoitetun raportin ja palautetun tuotoksen perusteella.
Projektin yleiset vaatimukset:
- Projekti on toteutettu opintojaksolla käytetyllä pelimoottorilla ja ohjelmointikielellä
- Projekti on lisätty GitHub-repositorioon ja opettajilla on siihen pääsy
- Projektin tuotos on julkaistu Google Play Storessa tai vastaavassa kauppapaikassa
- Projektin tuotos on testattu oikealla Android-laitteella
- Projektin päätteeksi projektitiimi on kirjoittanut ja palauttanut projektiraportin ja antanut vertaisarvioinnin
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Hybridiopetus yhtäaikaa Tamkin kampuksella ja etänä Zoomissa.
Oppimateriaalit
Videotallenteet, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 3. periodin aikana. 4. periodissa projektityöskentelyä, koodipajat ja projektipäivystys.
Sisällön jaksotus
Teoriaopetus 3. periodin kuluessa. Projektityöskentely 4. periodissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso liittyy Tietojenkäsittelyn tuotekehitysprojektiin. Projekti toteutetaan yhteistyössä Tamkin hankkeiden kanssa.
Kansainvälisyys
-