Siirry suoraan sisältöön

Mobiilipelikehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00HB43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettajat
Pasi Pekkanen
Sami Kojo
Vastuuhenkilö
Sami Kojo
Ryhmät
24TIKO1
Tietojenkäsittely 2024, valmennusryhmä 1
Luokittelu
HYBRID
Opintojakso
4A00HB43

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet yksinkertaisen mobiilipelin toteuttamiseen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä
- osaa tuoda pelissä tarvittavia resursseja peliprojektiin
- osaa toteuttaa yksinkertaisen pelin pelimoottoria käyttäen
- ymmärtää versonhallinnan merkityksen osana peliprojektia
- pystyy julkaisemaan pelin
- kykenee toimimaan peliprojektissa tiimin jäsenenä omassa roolissaan

Sisältö (Opintojakso)

- Pelimoottorin käyttö peliprojektin toteuttamiseen
- Versionhallinnan käyttö peliprojektissa
- Resurssitiedostojen tuominen peliprojektiin
- Peliobjektien määrittely ja käyttö peliprojektissa
- Peliobjektien toiminnallisuuden laajentaminen itse määritettyjä komponentteja käyttäen
- Peligrafiikan piirtäminen pelimoottorin valmiita työkaluja käyttäen
- Audion toistaminen pelimoottorin valmiita työkaluja käyttäen
- Pelin julkaiseminen sovelluskaupassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä.
- osaa määrittää peliobjekteja pelin toiminnallisuuden toteuttamiseen.
- osaa käyttää valmiita komponentteja peliobjektien toiminnallisuuden laajentamiseen.
- osaa määrittää yksinkertaisia komponentteja peliobjektien toiminnallisuuden laajentamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- hallitsee versionhallinnan käytön peliprojektissa.
- kykenee tuottamaan pelissä toimivaa grafiikkaa tai ohjelmakoodia.
- hallitsee pelimoottorin vaativampien ominaisuuksien käytön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- pystyy toimimaan aktiivisesti osana tiimiä peliprojektissa.
- pystyy julkaisemaan valmiin pelin sovelluskaupassa.

Aika ja paikka

Opetus kerran viikossa Tamkin Pelilabrassa (C3-13) ja etänä Zoomissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso suoritetaan viikkoharjoituksilla ja projektityöskentelyllä. Viikkoharjoituksista on oltava 40% tehtynä, jotta opintojakson voi läpäistä. Tekemällä vähintään 90% viikkoharjoituksista, opiskelija saa korotuksen arvosanaan.

Arvosana muodostuu peliprojektin tuotoksesta. 50% arvosanasta määräytyy vertaisarvion perusteella ja 50% projektin päätteeksi kirjoitetun raportin ja palautetun tuotoksen perusteella.

Projektin yleiset vaatimukset:
- Projekti on toteutettu opintojaksolla käytetyllä pelimoottorilla ja ohjelmointikielellä
- Projekti on lisätty GitHub-repositorioon ja opettajilla on siihen pääsy
- Projektin tuotos on julkaistu Google Play Storessa tai vastaavassa kauppapaikassa
- Projektin tuotos on testattu oikealla Android-laitteella
- Projektin päätteeksi projektitiimi on kirjoittanut ja palauttanut projektiraportin ja antanut vertaisarvioinnin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Hybridiopetus yhtäaikaa Tamkin kampuksella ja etänä Zoomissa.

Oppimateriaalit

Videotallenteet, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 3. periodin aikana. 4. periodissa projektityöskentelyä, koodipajat ja projektipäivystys.

Sisällön jaksotus

Teoriaopetus 3. periodin kuluessa. Projektityöskentely 4. periodissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy Tietojenkäsittelyn tuotekehitysprojektiin. Projekti toteutetaan yhteistyössä Tamkin hankkeiden kanssa.

Kansainvälisyys

-

Siirry alkuun