Hoitotyön perusosaaminen (9 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00GM15-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 08.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 01.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Rinne
- Johanna Kangaspunta
- Sanna Aalto
- Johanna Vilppola
- Terhi Tapaninen
- Meri Siiki
- Ella Hakala
- Nursing Tiimihenkilö
- Nancy Kamau
- Hanna Sahinoja
- Vastuuhenkilö
- Anna Rinne
- Ryhmät
-
25TOKASASairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- 7Q00GM15
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson aikana hyppäät hoitotyön maailmaan, jossa opit monipuolisesti erilaisia hoitotyön perustaitoja sekä asiakaskohtaamista. Opit kuinka psyykkiset tekijät vaikuttavat eri ikäisten asiakkaiden hyvinvointiin ja kehitykseen. Opintojaksolla saat valmiudet toimia tavallisimmissa ensiapua vaativissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa.
Hoitotyö 1, 4 op
Hoitotyö 1 osuuden suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet suomalaisessa hoitoympäristössä
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
• osaa perustaidot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
• osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• osaa sanoittaa omaa hoitotyön toimintaansa ja sen vaiheita suomeksi
• osaa nimetä potilaan hygieniaan ja erittämiseen liittyvät välineet myös suomen kielellä
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan sekä toimii hyvässä yhteistyössä ja luotettavasti pienryhmässä
Hoitotyö 2, 3 op
Hoitotyö 2 osuuden suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• osaa tarkkailla ja turvata asiakkaan peruselintoiminnot hoitotyön auttamismenetelmillä
• ymmärtää mitä tarkoitetaan ABCDE-, NEWS- ja ISBAR -menetelmillä ja osaa soveltaa niitä
• ymmärtää kivunhoidon osana hoitotyötä
• osaa sanoittaa omaa toimintaansa ABCDE ja NEWS toimintojen vaiheissa
• osaa nimetä vitaalielintoimintojen mittaamiseen tarvittavat välineet myös suomen kielellä
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan sekä toimii hyvässä yhteistyössä ja luotettavasti
Psykologia 1 op
Psykologian osuuden suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää psyykkisten tekijöiden yhteyden asiakkaan hyvinvointiin
• huomioi eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehityksen asiakastyössä
Ensiapu 1 op
Ensiavun osuuden suoritettuaan opiskelija
• osaa toimia näyttöön perustuen oma-aloitteisesti ja antaa ensiapua tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa huomioiden turvallisuuden ja henkisen ensiavun tarpeen
• osaa hälyttää lisäapua myös suomeksi
Sisältö (Opintojakso)
Hoitotyö 1, 4 op
• yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajana ohjaamisen vastuut ja periaatteet
• aseptinen työskentely hoitoympäristössä
• yleisen siisteyden ja järjestyksen noudattaminen harjoitustunneilla
• asiakkaan ja hoitajan ergonomian sekä huomioiminen hoitotyössä sekä asiakasta avustaessa
• ihmisen perustarpeiden huomioiminen ja hoitaminen
• kuntouttava hoitotyö työtapana päivittäisissä toimissa
• suomalaiset ravitsemussuositukset
• aktiivinen toiminta ja tavoitteellinen ongelmanratkaisu pienryhmässä
• keskeinen sanasto ja perushoitotyön vuorovaikutustilanteet suomeksi
Hoitotyö 2, 3 op
• verenkierron, hengityksen ja lämpötasapainon tarkkailu, mittaaminen ja siihen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
• ABCDE-, NEWS- ja ISBAR menetelmät potilaan hoidossa ja raportoinnissa
• kipu ja sen hoidon perusteet ja kivun arviointi
• kaasulaskujen perusteet
• keskeinen sanasto ja perushoitotyön vuorovaikutustilanteet suomeksi
• aktiivinen toiminta ja tavoitteellinen ongelmanratkaisu pienryhmässä
Psykologia 1 op
• psykologiset reaktiot kriisitilanteissa: sairastuminen, traumaattiset kriisit yksilön ja yhteisön näkökulmasta
• terveyspsykologinen näkökulma asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä: esimerkiksi resilienssi, stressi, vireystilan säätely, psyykkinen itsesäätely
• kehityspsykologinen näkökulma asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä
Ensiapu 1 op
• hätätilanteen tunnistaminen ja lisäavun hälyttäminen
• tajuttoman ja sairauskohtauksen saaneen henkilön ensiapu
• lapsen ja aikuisen peruselvytys, PPE-D (defibrillaatio)
• tapaturmapotilaan ensiapu
• henkinen ensiapu
• lisäavun hälyttämisen keskeinen sanasto suomeksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Hoitotyö 1:
Opiskelija
• ymmärtää yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
• tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
• tietää perustiedot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• tietää kuntouttavan ja hoitotyön periaatteet
• tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• tietää terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen osana hoitotyötä
• on osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Hoitotyö 2:
Opiskelija
• tietää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• tietää, miten asiakkaan peruselintoimintoja tarkkaillaan ja turvataan hoitotyön auttamismenetelmillä
• tietää mitä tarkoitetaan ABCDE- ja NEWS-menetelmillä ja tietää miten niitä käytetään
• ymmärtää perusasiat kivunarvioinnista ja sen hoidosta
• ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen osana hoitotyötä
• on osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Psykologia:
Opiskelija
• tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä asiakkaan hyvinvointiin
• tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä asiakastyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Hoitotyö 1:
Opiskelija
• osaa toimia yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajuuden periaatteiden mukaisesti
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• osaa perustiedot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
• osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• harjaantuu vuorovaikutustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii hyvässä yhteistyössä pienryhmässä
Hoitotyö 2:
Opiskelija
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• ymmärtää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• osaa tarkkailla ja turvata asiakkaan peruselintoiminnot perushoitotyön auttamismenetelmillä
• ymmärtää mitä tarkoitetaan ABCDE-, NEWS- ja ISBAR-menetelmillä ja osaa käyttää niitä
• ymmärtää perusasiat kivunhoidosta, kuten kivun tarkkailusta, arvioinnista ja kivun hoidon perusmenetelmistä
• harjaantuu kasvokkain tapahtuvissa ohjaustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii hyvässä yhteistyössä pienryhmässä
Psykologia:
Opiskelija
• osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä asiakkaan hyvinvointiin
• osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita asiakastyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Hoitotyö 1:
Opiskelija
• toimii erinomaisesti aseptisten periaatteiden mukaisesti ja huomioi kestävän kehityksen
• pohtii, perustelee ja yhdistää teoriassa oppimaansa käytäntöön
• osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
• osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
• ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2:
Opiskelija
• toimii erinomaisesti aseptisten periaatteiden mukaisesti
• osaa käyttää erilaisia hoitotyön auttamismenetelmiä aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvissä ongelmissa, sekä perustella toimintaansa hoitotyön näkökulmasta
• osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
• osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
• ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Psykologia:
Opiskelija
• osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä asiakkaan hyvinvointiin
• osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita asiakastyössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Ensiapu:
Hyväksytty
Opiskelija
• osaa antaa oma-aloitteisesti ensiapua näyttöön perustuen tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa
• huomioi ensiapua antaessaan oman ja muiden turvallisuuden
• huomioi henkisen ensiavun tarpeen
Hylätty
Opiskelija
• ei osaa perustella antamaansa ensiapua näyttöön perustuen
• ei kykene oma-aloitteisesti antamaan ensiapua
• ei huomioi turvallisuusnäkökulmia antaessaan ensiapua
• ei huomioi henkisen ensiavun tarvetta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Nursing care part 1:
Exam in exam area in weeks 5-6, 2026
1st retake: weeks 10-11, 2026
2nd retake: weeks 14-15, 2026
Nursing care part 2:
Evaluation contains:
- video on patient assessment in groups of 3, max 25points
- individual exam in Moodle, max points 25. Points are counted together, max 50, and the grade is counted from this.
In moodle exam, you are allowed to use materials. Moodle exam contains some questions related to Finnish language integration.
Exam in the 4th period, timetable to be specified in December 2025
Psychology 1 cr. Individual exam in Exam-area, week 50, scale: failed/ 1-5
- Retake I: week 3/2026
- Retake II: week 7/2026
Skills stations: pre-task is required to be able to participate a skills station. Skills stations are mandatory, no compensatory tasks are accepted. In case of absence, student may ask a permission to join another group for the missed skills station.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Contact teaching, Small group work, Guided independent work, Flipped learning, skills stations, Moodle online work, teaching discussions, group work, online tests and courses.
Oppimateriaalit
Course ebook:Kozier & Erb's fundamentals of nursing : concepts, process, and practice / Audrey Berman, Shirlee J. Snyder, Geralyn Frandsen., Harlow : Pearson Education Limited, 2016.
Other materials provided in the Moodle course
Psychology
-Lecture materials and Course book:
Weiner, I.B., Lerner, R.M., Easterbrooks, M.A. , Mistry, J. and Weiner I. 2012. Handbook of Psychology, Developmental Psychology. Publisher John Wiley & Sons, Incorporated
Chapters: II Infancy and Early Childhood, III Childhood
The book is available as an e-book in Tuni library.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
9 ect = 243hrs of studying
Nursing Skills lab -numbers of hours spent 8 x 4 h = 36 h
First aid skills labs 2 x 4h = 8h
Contact lessons on nursing care 12h
Psychology, 1 ects: The number of hours for the entire part of the course (Psychology) is 27 hours for the student, of which 20 hours are independent work, teaching 6 hours, exam 1 hour. Orientation classes are mandatory.
Finnish language integration 16h
Nutrition online-course 20h
Independent work 9 x 8 h = 110 h
Pre-task before the skill lab 7 kpl x 4 h = 28 h
Sisällön jaksotus
During first semester:
Nursing care part 1
Skills stations 1-4
Psychology
First Aid
Nutrition
During 3rd period:
Nursing care part 2
Skills stations 5-8
Lisätietoja opiskelijoille
Implementation plan will be edited before the orientation class.