Suunnitteluprojekti, kerrostalo (8 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00FB15-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusarkkitehti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tytti Kaitala
- Elina Ritola
Vastuuhenkilö
Elina Ritola
Ryhmät
-
22I800Rakennusarkkitehti
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää kerrostaloon ja sen rakenteisiin liittyvät määräykset ja ohjeet. Opiskelija pystyy suunnittelemaan arkkitehtonisesti korkeatasoisen kerrostalon kaupunkiympäristöön ja tuottamaan siihen liittyvät tärkeimmät rakennussuunnittelupiirustukset ja asiakirjat.
Opiskelija tuntee kerrostalon erilaiset LVIS- ja energiaratkaisut ja niiden tarvitsemat tilatarpeet. Opiskelija osaa valita kerrostalon rakennusmateriaalit ja rakennejärjestelmät. Opiskelija pystyy arvioimaan kerrostalon erilaisten rakenteiden vaikutukset suunnitteluun.
Opiskelija pystyy toimittamaan tiedot kerrostalon kustannuslaskentaa varten ja ymmärtää rakentamisen kustannusten muodostumisen.
Opiskelija osaa toimia suunnitteluryhmän jäsenenä.
Sisältö (OJ)
Rakentamisen lainsäädäntö ja ohjeet.
Kerrostalon rakennussuunnittelu
Kerrostalon rakennussuunnitteluun kuuluvat työsuunnitelmat
Kerrostalon rakennejärjestelmät sekä niiden valinta ja vaikutus suunnitteluun.
Kerrostalon lvis- ja energiaratkaisut.
Kerrostalon kustannuslaskenta rakennussuunnittelun osalta.
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa puutteita.
Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja tehtävien suorittaminen on puutteellista.
Opiskelija osaa toimia ryhmässä. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen johdosta.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hahmottaa ja jäsentää opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Aktiivisuus opintojaksolla, aikataulun hallinta ja ryhmätyötaidot ovat hyvällä tasolla. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja kehittyy saadun ohjauksen ja palautteen perusteella.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti sekä ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön aktiivisesti ja sitoutuneesti. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta. Harjoitustyön aikataulutus on hallinnassa.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen ja Moodlen mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Täydennyksenä:
Harjoitustyöt
Aikataulun hallinta; harjoitustöiden ajoissa palauttaminen.
Aktiivisuus ja läsnäolot harjoitustunneilla.
Pakollinen harjoitustyöseminaareihin osallistuminen. Harjoitustyön seminaarit ovat tärkeä osa oppimista, seminaarista poisjääminen vaikuttaa arviointiin.
Em. poissaolot/poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä (esim. lääkärintodistus), ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, vierailuluennot, harjoitukset, kohdevierailut, tuntipäiväkirja ja harjoitustyöseminaarit.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työkuorma on 27 h / op.
Sisällön jaksotus
Kerrostalon myyntikuvien teko.
Kerrostalon rakennejärjestelmät sekä niiden valinta ja vaikutus suunnitteluun.
Kerrostalon arkkitehdin työpiirustussuunnitelmien teko.
Kerrostalon lvis- ja energiaratkaisut.
Kerrostalon kustannuslaskenta arkkitehtisuunnittelun osalta.
Rakennussuunnitteluryhmän toiminta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluennoitsijoita, kohdekäynti.
Kansainvälisyys
Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Vaadittavat lähtötiedot: opettajat arvioivat, onko opiskelijalla riittävät valmiudet suorittaa opintojakso. Opintojaksolla on käytössä Moodle, jossa on opintojaksolla tarvittava materiaali. Suunnittelu toteutetaan ArchiCad-suunnitteluohjelmalla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Harjoitustyön aikataulun hallinta on hyvin heikkoa ja ryhmätyötaidot hyvin puutteelliset. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi kykene soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan paneuduttu. Opiskelija on poissa harjoitustyöseminaareista ilman pätevää syytä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Harjoitustyön aikataulun hallinta on puutteellista ja ryhmätyötaidot ovat heikot.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia, ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Opiskelija on jäänyt pois harjoitustyöseminaarista ilman pätevää syytä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on vain vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja aikataulun hallinta ovat hyvät. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Myöhässä palautetun harjoitustyön arvosana on korkeintaan 3. Poikkeukset vain erittäin perustelluista syistä ja jos asiasta on sovittu opettajan kanssa etukäteen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustöiden aikataulutus on hallinnassa. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat sekä osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti sekä ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.