Svenska för teknikbranschen - skriftlig färdighet (2op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EK77-3096
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 18.11.2024 - 12.01.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2025 - 30.04.2025
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - TAMK Kielet ja viestintä
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Konetekniikan tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Anne Kerttula
 
- Vastuuhenkilö
 - Anne Kerttula
 
- Ryhmät
 - 
                        23I112CKonetekniikka 2023
 
- Opintojakso
 - 5N00EK77
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi.   
  
Opintojakson suoritettuaan opiskelija   
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa  
- hallitsee autotekniikan keskeisen termistön   
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan  
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista  
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan  
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon 
                    
Sisältö (Opintojakso)
- autenttiset ammatilliset tekstit, autotekniikan sanasto  
- alan työtehtävät  
- omasta koulutuksesta kertominen  
- oman alan tuotannoista kertominen  
- erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet 
                    
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.  
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua. 
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija   
- osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)  
- osaa kertoa omasta alastaan suppeasti   
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja   
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi   
- käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy   
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita   
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita  
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija  
- osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)  
- osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin  
- hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja  
- kirjoittaa pääasiassa hyvin  
- käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy   
- käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein  
- ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat  
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija   
- osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)  
- hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja   
- kirjoittaa sujuvasti  
- käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi   
- käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi  
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa  
                    
Aika ja paikka
Lähiopetus 2h/vko lukujärjestyksen mukaan
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen koe Exam-tenttinä 24.3.- 20.4.2025, jonka aikana kirjallisen kokeen saa tehdä 3 kertaa: 2 uusintaa, hyväksyttyä koetulosta voi korottaa kerran.
Suullinen koe (pari-/ryhmäkeskustelu) huhtikuussa 2025. Arviointi 0-5, jokainen saa henkilökohtaisen arvosanan. Suullisen uusinta-ajankohta sovitaan opettajan kanssa.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asteikko 0-5. Kirjallinen ja suullinen koe. 
Moodleen palautettavat tehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen ja kirjallinen tentti, itsenäinen/ohjattu verkko-opiskelu
                    
Oppimateriaalit
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ja tehtävät ilmoitetaan kurssin aikana.
Verkkotehtävät Moodlessa
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 + 2 op = 54 h + 54 h = yht. 108 h Lähioppimiskerrat sekä itsenäinen työskentelyosio (27 h/op) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen. Ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten ruotsin taitojen mukaan.
                    
Sisällön jaksotus
Kommunikaatiotilanteet: mm. puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, yritysvierailu, yrityksestä kerominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit & tehtävät.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe (Katri Kallinen)
                    
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa:
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.