Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00GS15-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Petri Murtomaa
Ryhmät
-
24RTBRakennustekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa valmistella ja pitää asiantuntijaesityksen tilanteen ja vastaanottajat huomioiden.
Opiskelija osaa toimia ryhmätilanteissa vuorovaikutteisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Opiskelija kehittää kirjoitus-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan osana ammattitaitoaan.
Sisältö (OJ)
Opiskelussa ja työelämässä tarpeellisten tekstilajien piirteet (esim. muistio ja tiedote)
Puheviestinnän perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.
Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti tarvittaessa asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää tarvittaessa lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.
Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.
Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen sekä osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Arviointi perustuu kurssin suulliseen esitykseen, muihin kurssin tehtäviin ja tuntiaktiivisuuteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin että yleiseen aktiivisuuteen ja osallistumiseen tuntityöskentelyssä. Myös vertaisarviointia hyödynnetään.
Hyväksytty suoritus = Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on hyvin tai erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä tai lähes virheetöntä ja tyyli hallittua. Teksti noudattelee asetteluiltaan TAMKin raportointiohjeistuksia. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Hylätty suoritus = Opiskelija ei ole pitänyt suullista esitystä, on ollut pois tunneilta enemmän kuin 20 % tai ei ole tehnyt kurssin kirjallisia tehtäviä. Lisäksi suoritus voi olla hylätty, jos tekstin rakentaminen on hapuilevaa ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on paljon huomautettavaa ja väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera, mutta sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljon huomautettavaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena (monimuoto- ja etäopetus mahdollista tilanteesta riippuen). Opiskelijat tekevät suullisia ja kirjallisia harjoituksia itsenäisesti ja pienryhmissä kontaktitunneilla. Lisäksi opiskelijat hankkivat tietoa ja valmistelevat tehtäviä itsenäisesti kontaktituntien ulkopuolella. Lähiopetuksessa ja -ohjauksessa opiskelijoita osallistetaan aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja keskusteluihin sekä ryhmäytetään eri menetelmin ja toiminnallisten harjoitusten avulla.
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali ja Tekniikan viestintä -opas.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen kontaktitunneille (noin 2 h/viikko), tuntityöskentely sekä tehtävien tekeminen tuntien ulkopuolella.
Sisällön jaksotus
Luennot ja harjoitukset:
puheviestinnän perusteet, suullisia harjoituksia
työnhaku
ryhmätyö- ja neuvottelutaidot sekä niihin liittyvät suulliset ja kirjalliset harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.