Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00GS15-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennustekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Granlund

Vastuuhenkilö

Johanna Granlund

Ryhmät

  • 24RTA
    Rakennustekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa valmistella ja pitää asiantuntijaesityksen tilanteen ja vastaanottajat huomioiden.
Opiskelija osaa toimia ryhmätilanteissa vuorovaikutteisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Opiskelija kehittää kirjoitus-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan osana ammattitaitoaan.

Sisältö (OJ)

Opiskelussa ja työelämässä tarpeellisten tekstilajien piirteet (esim. muistio ja tiedote)
Puheviestinnän perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.

Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti tarvittaessa asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää tarvittaessa lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.

Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.

Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen sekä osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksella ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu palautettaviin tehtäviin.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija viestii vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Esitys ja tekstit ovat johdonmukaisesti jäsenneltyjä ja tiivistettyjä. Viestintä on asiatyylistä. Esitys ja tekstit noudattelevat annettuja ohjeita. Opiskelija osaa esiintyä asiallisesti, vakuuttavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija onnistuu ylläpitämään yleisön mielenkiinnon esityksen loppuun saakka.

Hylätty suoritus
Opiskelija ei ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä. Suoritus voi olla hylätty myös silloin, jos esityksen tai tekstin rakentaminen on hapuilevaa, kielen muoto- ja tyyliseikoissa on paljon huomautettavaa ja väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksen ja havainnollistamaan sitä, mutta sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa on merkittävästi huomautettavaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, etäopetus tarpeen mukaan
Suulliset ja kirjalliset harjoitukset sekä itsenäisesti että pienryhmissä
Itsenäinen tiedonhankinta ja tehtävien teko ja valmistelu
Aktiivinen tuntityöskentely

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali Moodlessa
Itsenäinen materiaalien haku erilaisia tehtäviä varten

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen kontaktitunneille, tuntityöskentely sekä tehtävien tekeminen tuntien ulkopuolella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.