Professional Swedish for the Service Industry, Spoken (2 cr)
Code: 8T00GK52-3002
General information
- Enrolment period
- 13.07.2025 - 11.08.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.08.2025 - 27.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TAMK Languages and Communication
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
Opiskelija:
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
- osaa suullisesti kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa suullisissa viestintätilanteissa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit).
Content (course unit)
MITEN viestitään suullisesti omasta osaamisesta, työympäristöstä ja työtehtävistä kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN voidaan kehittää omaa osaamista ja hankki tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
- Keskeinen palvelualan terminologia
- Palvelualalle tyypillisten suullisten viestintätilanteiden harjoittelu
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen suullisesti
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.
Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti.
Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä.
Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).
Location and time
Pääasiassa lähiopetus kampuksella Pakin lukkarin mukaan
Teams-opetus myös mahdollinen: tarkentuu myöhemmin
Exam schedules
Suullinen näyttö kurssin lopussa oman aikataulun mukaan: tarkentuu myöhemmin.
Evaluation methods and criteria
Jatkuva arviointi
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Suullinen näyttö
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähi/yhteistoiminnallinen oppiminen/harjoitukset/itsenäinen verkko-opiskelu/ohjattu verkko-opiskelu/tentit
Learning materials
Opettajan jakama materiaali + mahd. opiskelijoiden tuottama Moodlessa
Student workload
1 op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnit lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia tunneilla
Content scheduling
Aiheet järjestyksessä:
1) Opiskelu ja työelämä
2) Palveluala yleisesti
3) Oma erikoistuminen
Completion alternatives
Mahdollinen hyväksiluku tai osaamisen näyttö opiskelijoille, joilla on aikaisempia korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta ruotsin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole
Further information
Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Kurssilla vaaditaan noin 80% läsnäoloa.
Kurssit Yrkessvenska för servicebranschen, muntlig ja Yrkessvenska för servicebranschen, skriftlig pidetään yhtenä opintojaksona, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi
Ilmoita opettajalle, jos sinulla on ehdotus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei saavuta arvosanan 1 kriteerejä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa, tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.
Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).