Siirry suoraan sisältöön

Yrkessvenska för servicebranschen, Skriftlig (3 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00GK50-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.07.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
11.08.2025 - 28.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Katja Kärki
Ryhmät
24RESTO
Palveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
8T00GK50

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
- osaa kirjallisesti kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (Opintojakso)

MITEN viestitään omasta osaamisesta, työympäristöstä ja työtehtävistä kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN voi kehittää osaamistaan ja hankkia tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
- Keskeinen palvelualan terminologia
- Autenttiset oman ammattialan tekstit
- Palvelualalle tyypillisen kirjallisen viestinnän harjoittelu
- Restonomien työtehtävät ja asiakasryhmät
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen kirjallisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.
Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Aika ja paikka

Pääasiassa lähiopetus kampuksella Pakin lukkarin mukaan
Teams-opetus myös mahdollinen: tarkentuu myöhemmin

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti paperilla koululla viimeisellä tunnilla
Uusinnat EXAM Tunissa kurssin jälkeen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Palautettavat kirjalliset tehtävät
Kirjallinen lopputentti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi/yhteistoiminnallinen oppiminen/harjoitukset/itsenäinen verkko-opiskelu/ohjattu verkko-opiskelu/tentit

Oppimateriaalit

Opettajan jakama materiaali + mahd. opiskelijoiden tuottama Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnit lukujärjestyksen mukaan
Kirjallisia harjoituksia tunneilla ja kotona

Sisällön jaksotus

Aiheet järjestyksessä:
1) Opiskelu ja työelämä
2) Palveluala yleisesti
3) Oma erikoistuminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen hyväksiluku tai osaamisen näyttö opiskelijoille, joilla on aikaisempia korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta ruotsin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.

Kurssilla vaaditaan noin 80% läsnäoloa.

Kurssit Yrkessvenska för servicebranschen, muntlig ja Yrkessvenska för servicebranschen, skriftlig pidetään yhtenä opintojaksona, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi

Ilmoita opettajalle, jos sinulla on ehdotus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saavuta arvosanan 1 kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa, tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.
Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Siirry alkuun