Yrkessvenska för servicebranschen, Skriftlig (3 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00GK50-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 27.08.2025
Ajoitus
11.08.2025 - 28.12.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katri Kallinen
Vastuuhenkilö
Anne Kerttula
Ryhmät
-
24RESTOPalveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
- osaa kirjallisesti kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
MITEN viestitään omasta osaamisesta, työympäristöstä ja työtehtävistä kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN voi kehittää osaamistaan ja hankkia tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
- Keskeinen palvelualan terminologia
- Autenttiset oman ammattialan tekstit
- Palvelualalle tyypillisen kirjallisen viestinnän harjoittelu
- Restonomien työtehtävät ja asiakasryhmät
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen kirjallisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.
Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).
Aika ja paikka
Pääasiassa lähiopetus Pakin lukkarin mukaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti & uusinnat: ajankohdat ilm. myöhemmin
Suullinen koe & uusinnat: ajankohdat ilm. myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla (jatkuva arviointi)
Moodleen palautettavat kotitehtävät
Kirjallinen ja suullinen koe
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi/yhteistoiminnallinen oppiminen
Kirjalliset ja suulliset harjoitukset
Itsenäinen / ohjattu verkko-opiskelu
Kirjallinen ja suullinen koe
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali + mahd. opiskelijoiden tuottama Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus+itsenäinen työskentely 27h/op= yht. 135 h.
Lähiopetuksen läsnäolovelvoite 80%.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen hyväksiluku tai osaamisen näyttö opiskelijoille, joilla on aikaisempia korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta ruotsin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Kurssilla vaaditaan 80% läsnäoloa.
Kurssit Yrkessvenska för servicebranschen, muntlig ja Yrkessvenska för servicebranschen, skriftlig pidetään yhtenä opintojaksona, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Opettaja:
Katri Kallinen
katri.kallinen@tuni.fi
Ilmoita opettajalle, jos sinulla on ehdotus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei saavuta arvosanan 1 kriteerejä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa, tavanomaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.
Opiskelija pystyy hoitamaan asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).