Siirry suoraan sisältöön

English for Music Professionals (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00GW53-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

6 - 45

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
  • Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi

Opettaja

  • Katja Kärki

Vastuuhenkilö

Henri Annala

Ryhmät

  • 24MUSE
    Muusikon tutkinto-ohjelma, esittävä ja luova säveltaide
  • 24MUSTE
    Musiikkiteatteri
  • 24MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa englanniksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti englanniksi ammatillisissa viestintätilanteissa
- hallitsee musiikkialan keskeisen termistön
- osaa kirjoittaa alaansa liittyviä asiatyylisiä tekstejä
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa englanninkielisistä lähteistä
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan

Sisältö (OJ)

- Autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- Alan työtehtävät
- Omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- Oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- Erilaiset viestintätilanteet: mm. instrumenttiopetus ja musiikkiteatteri
- Asiatyylinen kirje, sähköposti ja ansioluettelo
- Kilpailu- ja apurahatekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2. Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen apuneuvoja käyttäen
- osaa kertoa omasta instrumentistaan suppeasti
- selviytyy yksinkertaisista ammattialansa keskustelutilanteista
- reagoi useimmiten keskustelukumppaninsa sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
- osaa kertoa omasta instrumentistaan
- keskustelee ammattialaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- tuottaa tekstiä useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
- osaa kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti
- keskustelee sujuvasti ja luontevasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppaninsa sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti oman erityisalansa sanastoa
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Arviointiasteikko

0-5