Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikka ja yhteiskunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00HD09-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 01.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettajat
Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
25AEO
Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2025
Luokittelu
SELF LEARNING
Opintojakso
1L00HD09

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija

- tunnistaa ajankohtaisia erityispedagogiikkaan liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja keskusteluja sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti
- tiedostaa taustan, arvojen ja asenteiden sekä sosiaalisten erojen merkityksen erilaisuuden ja erityisyyden määrittelyssä
- ymmärtää, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset arvot ja ideologiat heijastuvat palvelujärjestelmien rakenteisiin, toimintaympäristöihin ja erilaisuuden kohtaamiseen
- ymmärtää, miten yhteiskunnassa tuotetaan inkluusiota tai ekskluusiota ja määritellään osallisuutta ja kuuluvuutta
- tarkastelee syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta

Sisältö (Opintojakso)

Opintojaksolla tarkastellaan, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset ideologiat liittyen erilaisuuteen, erityisyyteen ja vammaisuuteen ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana ja millaisia seurauksia erilaisilla ideologioilla ja arvoilla on ollut palvelujärjestelmän muotoutumiseen eri aikakausina. Lisäksi tarkastellaan osallisuuteen ja kuuluvuuteen mutta toisaalta myös syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja pohditaan palvelujärjestelmän merkitystä syrjäytymistä ehkäisevänä tai sitä osaltaan jopa aiheuttavana tekijänä etenkin erilaisissa siirtymävaiheissa. Opintojakson aikana pohditaan myös henkilökohtaisesta näkökulmasta asiantuntijoiden omien arvojen ja asenteiden merkitystä erityisyyden määrittelyssä, erilaisuuden kohtaamisessa ja tukitoimien suunnittelussa.

Aika ja paikka

Toteutuu 2. ja 4. periodeissa
Suositus 4. periodissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:


Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta

Siirry alkuun