Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00GC00-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.09.2024 - 01.03.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Mikko Turunen
- Katariina Hakala
- Ville Palkinen
- Eveliina Asikainen
- Sanna Brauer
Vastuuhenkilö
Ville Palkinen
Ryhmät
-
24EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Aika ja paikka
13.3.2025 16.30 - 19.00, Zoom
27.3.2025 16.30 - 19.00, Zoom
10.4.2025 16.30 - 19.00, Zoom
23.4.2025 16.30 - 19.00, Zoom
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
- koulutusjärjestelmän kehittymisen historialliset päälinjat
- taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot, opetuskeskustelut sekä ryhmätehtävät ja –pohdinnat, itsenäiset verkkotehtävät Moodlessa.
Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi Moodleen.
Oppimateriaalit
Opetuksen aikana ja oppimisalustalla esitelty aineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus 12 tuntia, ohjaus 3 x 1 tunti Zoomissa, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä 118 tuntia.
Sisällön jaksotus
Tehtävien viimeinen palautuspäivä 10.5.2024
Moodle sulkeutuu 7.6.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja. Kesällä 2024 on myös lähiopetusta sisältävä toteutus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.
Kansainvälisyys
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Vastuuopettaja Ville Palkinen