Ikääntyneiden hoitotyö (opinnollistaen) (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00GH80-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 12.03.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 14.09.2025
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heimo Outinen
Vastuuhenkilö
Heidi Valtatie
Ryhmät
-
25SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25SH1A
-
25SH1BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25SH1B
-
25ASH1BLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25ASH1BL
Tavoitteet (OJ)
Opintojakso kehittää ymmärrystä yksilöllisestä vanhenemisesta ja antaa valmiudet toteuttaa eettistä ja yksilön tarpeet huomioivaa ikääntyneiden hoitotyötä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• Tietää vanhenemismuutoksista ja ymmärtää niiden monimuotoisuutta
• Tietää ikääntymiseen liittyvät keskeiset erityispiirteet, sairaudet ja niiden hoidon perusteet
• Tunnistaa toimintakyvyn eri osa-alueita ja niiden arviointimenetelmiä
• Jäsentää ikääntyneen palvelujärjestelmän rakennetta
• Tunnistaa ikääntyneen hoitotyön eettiset periaatteet ja huomioi ne oman työnsä arvoperustana
• Ymmärtää muistisairauden yksilöllisen vaikutuksen sairastuneen ja hänen läheisensä elämään sekä tunnistaa muistisairaan ihmisen hoitotyön erityispiirteitä.
Sisältö (OJ)
• Vanhenemismuutokset
• Toimintakyvyn arviointi
• Ikääntyneen palvelujärjestelmä
• Ikääntyneen hoitotyön arvoperusta
• Ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja erityispiirteet
• Ikääntyneen lääkehoidon perusteet
• Muistisairaan ihmisen hoitotyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tunnistaa joitakin ikääntyneen vanhenemismuutoksia, ikääntymiseen liittyviä erityispiirteitä ja sairauksia
• tunnistaa ikääntyneen toimintakyvyn osa-alueita ja arviointimenetelmien perusasioita
• tietää ikääntyneen palvelujärjestelmän peruasioita
• tunnistaa joitakin ikääntyneen hoitotyöhön liittyviä eettisiä periaatteita
• tunnistaa yleisellä tasolla muistisairauden vaikutuksia sairastuneen ja läheisen elämään ja tietää muistisairaan ihmisen hoitotyön perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• tunnistaa vanhenemismuutoksia sekä keskeisiä ikääntymiseen liittyviä erityispiirteitä, sairauksia sekä osaa valita tilanteeseen sopivia hoitotyön menetelmiä
• valitsee toimintakyvyn arviointiin käytettäviä menetelmiä ja tunnistaa ikääntyneen yksilöllisiä avuntarpeita
• jäsentää ikääntyneen palvelujärjestelmän toimintaa sekä tunnistaa siihen liittyvien säädösten ja ohjeiden keskeistä sisältöä
• tunnistaa ikääntyneen hoitotyön eettiset periaatteet ja huomioi oman työnsä arvoperustaa
• ymmärtää muistisairauden yksilöllisen vaikutuksen sairastuneen ja läheisen elämään ja jäsentää muistisairaan ihmisen hoitotyön erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa tarkastella vanhenemismuutoksia, ikääntymisen erityispiirteitä sekä sairauksia ja ymmärtää laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin vaikutukset toimintakykyyn
• valitsee tilanteeseen sopivia ja tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä ja vastaa monipuolisesti ikääntyneen yksilöllisiin avuntarpeisiin
• ymmärtää palvelujärjestelmän toimintaa sekä soveltaa säädösten ja ohjeiden sisältöä
• ymmärtää ikääntyneen hoitotyön eettiset periaatteet ja soveltaa niitä toiminnassaan
• ymmärtää laaja-alaisesti muistisairauden vaikutuksia sairastuneen ja hänen läheistensä elämään ja ymmärtää muistisairaan ihmisen hoitotyön erityispiirteitä kokonaisvaltaisesti.
Aika ja paikka
Vko 11-36
TAMK ja oma työpaikka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Näyttöpäivä toteutetaan 4.9.2025.
Mahdollisista uusinnoista sovitaan tapauskohtaisesti erikseen. Jokaisella opiskelijalla on kuitenkin oikeus kolmeen osaamisen osoittamisen mahdollisuuteen. Uusinnat eivät kuitenkaan toteudu samalla tavalla kuin näyttöpäivän ohjelma.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutus toteutetaan opinnollistamalla:
Opinnot suoritetaan työsuhteessa ja koululla. Ikääntyneen hoitotyön osaamista hankitaan tekemällä työtä ja kytkemällä työelämässä hankittua kokemusta osaksi teoreettisisa opintoja.
Toteutus sisältää läsnäolovelvoitteisia oppitunteja koululla, itsenäiset oppimistehtävät moodle alustalla, eli verkkokurssilla, lähihoitajan tai sairaanhoitajan työsuhteessa työskentelyä ja osaamisen osoittamisen.
Oppimateriaalit
Kaikki opintoihin liittyvä oppimateriaali esitellään kontaktiopetuksen yhteydessä ja opinnollistamisen verkkokurssilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koska toteutus toteutuu työsuhteessa, täytyy täysipäiväistä työssäoloa kertyä vähintään 4 viikkoa.
Töissä käynnin lisäksi opiskelija tekee opettajan osittamat itsenäiset tehtävät moodlealustalla verkkokurssilla ja osallistuu koululla pidettäviin läsnäolovelvoitteisiin opetuspäiviin.
2x45min Orientaatio / opinnollistamisinfo / Läsnäolovelvoite / lähiopetus
2x45min Ikääntyneen hoitotyön lähtökohdat / Läsnäolovelvoite / lähiopetus
1x45min Opinnolistamisen välitsekkaus / Etäopetus (mahdollinen)
6x45min Näyttöpäivä / Läsnäolovelvoite / lähiopetus
Sisällön jaksotus
13.3.2025 Prosessin käynnistys (orientaatio) ja teoreettiset lähtökohdat.
11.4.2025 Teoreettiset lähtökohdat.
23.5.2025 Kysymykset ja vastaukset tunti.
Vko 17-31 Työskentelyjakso omassa työsuhteessa ja itsenäiset tehtävät
4.9.2025 Osaamisen osoittaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tällä toteutuksella vain opinnollistaminen. Jos opinnollistaminen ei ole mahdollista, opiskelija osallistuu toiselle "perinteiselle" koululla toteutuvalle Ikääntyneiden hoitotyön toteutukselle.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelu toteutuu omassa lähihoitajan tai sairaanhoitajan työsuhteessa.
Lisätietoja opiskelijoille
TÄMÄ OPINTOJAKSO TEHDÄÄN OPINNOLLISTAEN
.
Opiskelijan tehtävät /vastuut:
- Neuvottelee etukäteen työsuhteessa tehtävästä opinnollistamisesta opettajan kanssa
- Sopii opinnollistamisesta ja solmii työsopimuksen työnantajan kanssa
- Asettaa opinnollistaen suoritettavalle opintojaksolle selkeät oppimistavoitteet arviointilomakkeelle, jotka hyväksyy ohjaava opettaja
- Tekee sovitut opetussuunnitelman mukaiset opintojaksoon liittyvät tehtävät (tehtävät tehdään pääosin työajan ulkopuolella)
- Ilmoittaa itse Kelalle opintotukeen mahdollisesti vaikuttavista muutoksista .
...
Opettajan tehtävät / vastuut:
- Sopii opiskelijan kanssa opinnollistamiseen liittyen: tavoitteet, osaamisen osoittamisen tavat (erilaiset oppimistehtävät) sekä tarvittavat dokumentit (työtodistus ja arviointilomake).
- Ohjaa opiskelijaa ennen ja jälkeen työsuhteen
- Työsuhteen päätyttyä arvioi opiskelijan sovitut oppimistehtävät ja pitää
arviointikeskustelun opiskelijan kanssa
- Kirjaa opiskelijan suorituksen opintorekisteriin
...
Työnantajan tehtävät / vastuut:
- Työhön ottaessaan työnantaja arvioi hakijan (opiskelijan) kelpoisuuden ja osaamisen työtehtävään
- Nimeää Valviran ohjeen mukaisesti terveydenhuollon laillistetun ammattihenkilön tehtävässä toimivalle opiskelijalle ohjaajan, joka sitoutuu ohjeen mukaiseen opiskelijan ohjaukseen.
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/ammattioikeudet/opiskelijat/toi
miminen_terveydenhuollon_ammattihenkilon_tehtavissa
- Harjoittelun suorittaminen työsuhteessa ei edellytä em. lisäksi työyksiköltä erillistä ohjausta, vaan opiskelija saa työntekijänä normaalin perehdytyksen työyksikön käytänteiden mukaisesti.
- Harjoittelun suorittaminen työsuhteessa ei edellytä työyksiköltä erillistä arviointia, vaan opiskelija saa työntekijänä työtodistuksen työyksikön käytänteiden mukaisesti työsuhteen päätyttyä.
...
Muuta huomioitavaa:
- Ammattikorkeakoulu ei maksa työsuhteessa tehdystä harjoittelusta ohjauspalkkiota tai muita kulukorvauksia.
- Osaamisen osoittaminen voi toteutuu koululla työsuhteen / opinnolistamisjakson lopuksi.
- Opinnollistaen tehty opintojakso voidaan hylätä, jos se ei vastaa
tavoitteita, eikä opiskelija saavuta vaadittua osaamista, opinnollistaen tehty opintojakso voidaan hyväksyä myös osittain.
- Opiskelija toimittaa opinnollistamisjakson lopuksi arviointilomakkeen ja työtodistuksen erikseen sovitulla tavalla opettajalle.