Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusosaaminen (9 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00GH61-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.05.2025

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 52

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eetu Suomalainen
  • Sirja Seppänen
  • Riitta Lietsala
  • Hanna Kuivanen
  • Milla Salama
  • Maarit Lähteenmäki

Vastuuhenkilö

Riitta Lietsala

Ryhmät

  • 25ASH1A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25ASH1A

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana hyppäät hoitotyön maailmaan, jossa opit monipuolisesti erilaisia hoitotyön perustaitoja sekä asiakaskohtaamista. Opit kuinka psyykkiset tekijät vaikuttavat eri ikäisten asiakkaiden hyvinvointiin ja kehitykseen. Opintojaksolla saat valmiudet toimia tavallisimmissa ensiapua vaativissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

Hoitotyö 1, 4op
• osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• osaa perustiedot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
• osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä
• harjaantuu ohjaustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii aktiivisesti pienryhmässä.


Hoitotyö 2, 3op
• ymmärtää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• osaa tarkkailla ja turvata asiakkaan peruselintoiminnot hoitotyön auttamismenetelmillä
• ymmärtää mitä tarkoitetaan ABCDE-, NEWS- ja ISBAR -menetelmillä ja osaa käyttää niitä
• ymmärtää perusasiat kivunhoidosta
• harjaantuu ohjaustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii aktiivisesti pienryhmässä.


Psykologia, 1 op
• ymmärtää psyykkisten tekijöiden yhteyden asiakkaan hyvinvointiin
• huomioi eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehityksen asiakastyössä.


Ensiapu, 1 op
• osaa toimia näyttöön perustuen oma-aloitteisesti ja antaa ensiapua tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa huomioiden turvallisuuden ja henkisen ensiavun tarpeen.

Sisältö (OJ)

Hoitotyö 1, 4 op
• yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajana ohjaamisen vastuut ja periaatteet
• aseptinen ja kestävä työskentely hoitoympäristössä
• yleisen siisteyden ja järjestyksen noudattaminen harjoitustunneilla
• asiakkaan ja hoitajan ergonomian huomioiminen hoitotyössä sekä asiakasta avustaessa
• ihmisen perustarpeiden huomioiminen ja hoitaminen
• kuntouttava hoitotyö työtapana päivittäisissä toimissa
• suomalaiset ravitsemussuositukset
• seksuaalisuuden ja sen monimuotoisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
• aktiivinen toiminta ja tavoitteellinen ongelmanratkaisu pienryhmässä.


Hoitotyö 2, 3 op
• verenkierron, hengityksen ja lämpötasapainon tarkkailu, mittaaminen ja siihen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
• ABCDE-, NEWS- ja ISBAR menetelmät potilaan hoidossa ja raportoinnissa
• kivun arviointi, kipu ja sen hoidon perusteet
• kaasulaskujen perusteet
• ohjaaminen erilaisissa hoitotilanteissa
• aktiivinen toiminta ja tavoitteellinen ongelmanratkaisu pienryhmässä.

Psykologia 1 op
• psykologiset reaktiot kriisitilanteissa: sairastuminen, traumaattiset kriisit yksilön ja yhteisön näkökulmasta
• terveyspsykologinen näkökulma asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä: esimerkiksi resilienssi, stressi, vireystilan säätely, psyykkinen itsesäätely
• kehityspsykologinen näkökulma asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä.

Ensiapu 1 op
• hätätilanteen tunnistaminen ja lisäavun hälyttäminen
• tajuttoman ja sairauskohtauksen saaneen henkilön ensiapu
• lapsen ja aikuisen peruselvytys, PPE-D (defibrillaatio)
• tapaturmapotilaan ensiapu
• henkinen ensiapu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Hoitotyö 1: Opiskelija
• tietää yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
• tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• tietää perustiedot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
• tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• tietää terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä
• tietää ohjaustilanteiden merkityksen
• on osallistunut pienryhmä työskentelyyn.


Hoitotyö 2: Opiskelija
• tietää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• tietää, miten asiakkaan peruselintoimintoja tarkkaillaan ja turvataan hoitotyön auttamismenetelmillä
• tietää mitä tarkoitetaan ABCDE- ja NEWS -menetelmillä ja tietää miten niitä käytetään
• tietää perusasiat kivunhoidosta
• tietää ohjaustilanteiden merkityksen
• on osallistunut pienryhmä työskentelyyn.

Psykologia: Opiskelija
• tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä asiakkaan hyvinvointiin
• tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Hoitotyö 1: Opiskelija
• osaa toimia yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajuuden periaatteiden mukaisesti
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• osaa perustiedot potilaan päivittäisiin toimiin ja auttamismenetelmiin liittyen
• osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
• osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä
• osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
• ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä
• harjaantuu ohjaustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii aktiivisesti pienryhmässä.


Hoitotyö 2: Opiskelija
• osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti ja ekologisesti
• ymmärtää peruselintoimintojen normaalin toiminnan ja tunnistaa niissä tapahtuvat muutokset
• osaa tarkkailla ja turvata asiakkaan peruselintoiminnot perushoitotyön auttamismenetelmillä
ymmärtää mitä tarkoitetaan ABCDE-, NEWS- ja ISBAR -menetelmillä ja osaa käyttää niitä
• ymmärtää perusasiat kivunhoidosta, kuten kivun tarkkailusta, arvioinnista ja kivun hoidon perusmenetelmistä
• harjaantuu kasvokkain tapahtuvissa ohjaustilanteissa
• ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja toimii aktiivisesti pienryhmässä.

Psykologia: Opiskelija
• osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä asiakkaan hyvinvointiin
• osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita asiakastyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hoitotyö 1: Opiskelija
• toimii erinomaisesti aseptisten periaatteiden mukaisesti ja huomioi kestävän kehityksen
• pohtii, perustelee ja yhdistää teoriassa oppimaansa käytäntöön
• osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
• osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
• ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa.

Hoitotyö 2: Opiskelija
• toimii eriomaisesti aseptisten periaatteiden mukaisesti ja huomioi kestävän kehityksen
• osaa käyttää erilaisia hoitotyön auttamismenetelmiä aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvissä ongelmissa, sekä perustella toimintaansa hoitotyön näkökulmasta
• osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
• osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
• ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa.


Psykologia: Opiskelija
• osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä asiakkaan hyvinvointiin
• osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Ensiapu: Hyväksytty / hylätty

Hyväksytty: Opiskelija
• osaa antaa oma-aloitteisesti ensiapua näyttöön perustuen tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa
• huomioi ensiapua antaessaan oman ja muiden turvallisuuden
• huomioi henkisen ensiavun tarpeen.

Hylätty: Opiskelija
• ei osaa perustella antamaansa ensiapua näyttöön perustuen
• ei kykene oma-aloitteisesti antamaan ensiapua
• ei huomioi turvallisuus näkökulmia antaessaan ensiapua
• ei huomioi henkisen ensiavun tarvetta.

Aika ja paikka

Toteutuksen toteutusaika 13.1. - 25.5.2025.
Hoitotyön orientaatio 14.1. klo 14.15–15.45 etänä teams/ läsnäolovelvollisuus. Teams osallistumislinkki lukujärjestyksessä.

Hoitotyön CBCL-työskentely 1 ja 2 (molemmissa aloitus ja purku) koululla lähitapaamisina/ läsnäolovelvollisuus.
CBCL 1: aloitus 4.3.25 klo 12.30 - 14.00 ja CBCL 1: purku 1.4.2025 08.30 - 11.45
CBCL 2: aloitus 2.4.25 klo 12.30 - 14.00 ja CBCL 2: purku 7.5.2025 klo 08.30 - 11.45

Taitopajat koululla (8 kpl)/ läsnäolovelvollisuus.

Psykologian orientaatiossa 28.01.25/ läsnäolovelvollisuus

Ensiavun orientaatio 26.03.25/ läsnäolovelvollisuus. Ensiaputunnit koululla, tunneilla läsnäolovelvollisuus.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

HOITOTYÖ 1: Hoitotyön tentti Exam:ssa 2.4.2025-18.4.2025
1. Uusinta viikko 19
2. Uusinta viikko 22

HOITOTYÖ 2: Hoitotyön ryhmätentti 20.05.2025 klo 10.15 - 11.45
Uusinnat 1-2 Exam:ssa.
1. Uusinta viikko 34
2. Uusinta viikko 38

Hoitotyön tentteihin voi osallistua vasta, kun kaikki ko. osan Moodle-tehtävät on tehty. Opiskelija voi ilmoittautua Hoitotyö 1-tenttiin vasta, kun hän on tehnyt kaikki Moodle-tehtävät ja saanut siten kurssi-Moodlesta EXAMin ilmoittautumis-linkin. Muulla tavoin tenttiin ilmoittautuminen tulkitaan vilpiksi (esimerkiksi tentin hakeminen EXAMin kautta).

PSYKOLOGIA:
Psykologia 1 op. Yksilötentti Examissa vko xx. Arviointi hylätty/ 1-5.
1. Uusinta: viikko x/20xx
2. Uusinta: viikko x/20xx

ENSIAPU:
Ei tenttiä.

KOROTTAMINEN:
Tätä toteutusta ei voi korottaa, koska yksi toteutuksen osa arvioidaan ryhmätenttinä. Koska primääritentti on ryhmätentti, myöskään yksilöuusintoja ei voida korottaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, itseopiskelu verkossa, pienryhmätyöskentely, flipped learning, taitopajat, ohjattu itsenäinen työskentely, Moodle-verkkotyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, verkkotestit ja -kurssit.

Oppimateriaalit

Hoitotyö 1:

-Blomqvist, M., Rummukainen, T., Sainio, T., Simola, T. & Tyrisevä-Ryösö, M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Helsinki: SanomaPro. Noin 92 sivua luettavaa.
19-22 (1.4 Hoitotyön periaatteet)
46-51 (Kuntoutus ja siihen liittyvä palvelut à)
82-88 (4.1 Asiakas- ja potilasturvallisuuden osa-alueet)
92-101 (4.3 Turvallinen hoitoympäristö)
107-111 (5.3 Ergonomia)
147-153 (7.3 Liikunta ja 7.4 Uni ja lepo)
167-174 (8.1. Ihon ja haavan hoito)
181-190 (8.2. Henkilökohtainen hygienia ja pukeutuminen)
196-235 (8.4-8.7: Erittäminen, Ulostaminen, Pahoinvointi ja oksentelu, Hikoilu)
154-158 (7.5 Seksuaalinen hyvinvointi ja terveys)
191-195 (8.3. Ravitsemustila ja nestepaino)

-THL. 2023. Ravitsemussuositus 2023. Sivut: 25-33 ja 38-47. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-977-1
-Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita. Sivut: 1-157.

Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.


RAVITSEMUS MOODLE-TENTTI HOITOTYÖ 1 -OSASSA:
-THL. 2023. Ravitsemussuositus 2023. Sivut: Sivut: 48-51, 73-83 ja 134-153. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-977-1
Muu Moodlessa osoitettu materiaali Moodlessa.


Suositeltava kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Sairaanhoitajan käsikirja: Nenämahaletkun käyttö.
Ergonomia: Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
Painehaavat: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
Estä painehaava -Duodecim Oppiportti -verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
Muu tunneilla/Moodlessa osoitettu materiaali.

Hoitotyö 2

-Blomqvist, M., Rummukainen, T., Sainio, T., Simola, T. & Tyrisevä-Ryösö, M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Helsinki: SanomaPro. Noin 56 sivua luettavaa.
236-289 (9 kappale kokonaisuudessaan)
HUOM! Imuletku vaihdetaan jokaisen imun välissä, kirjassa on virhe!
89-91 (4.2. Vakioitu viestintä, ei CRM -kappaletta)

-Lämpöhalvaus ja auringonpistos (hypertermia): https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00298

Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.

Suositeltava kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kivun hoito -Duodecim Oppiportti -verkkokurssi https://www.oppiportti.fi/op/dvk00063
Muu tunneilla/Moodlessa osoitettu materiaali.

Psykologia
Luentomateriaalit

Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2023) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus.
-Osa 1 Ihmisen kehitys ikävaiheittain, Luku 2 Varhaislapsuus, Luku 2 Keskilapsuus.
Kirja on saatavana e-kirjana Tuni-kirjaston kautta.

Ensiapu
Henna Korte ja Kristiina Myllyrinne, 2024. Ensiapu
Elvytys – Duodecim Oppiportti- verkkokurssi https://www.oppiportti.fi/op/dvk00068

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 9 op x 27 h = 243 h
HOITOTYÖ 1 ja 2, 7 op: 12 h CBCL-työskentelyä, 8 x 4 h taitopajoja, verkko-kurssitehtävien ja muiden mahdollisten ennakkotehtävien tekeminen ennen taitopaja-tunteja hyväksytysti. Hoitotyö 1:ssä ja 2:ssa itsenäistä työskentelyä on 145 h.

PSYKOLOGIA, 1 op:
Koko opintojakson osan (Psykologia) tuntimäärä on opiskelijalle 27 tuntia, josta itsenäistä työskentelyä on 20 tuntia, opetus 6h ja tentti 1h.
Orientaatiotunnit ovat pakollisia.

ENSIAPU, 1op:
Ensiapu osa tuntimäärä on 27 tuntia, josta taitopajaharjoittelua on 8h ja orientaatioluento 2h. Itsenäistä opiskelua on 17h, johon sisältyy Duodecim oppiportti: elvytys. Orientaatiotunnit ovat pakollisia.

Orientaatiotunnit ovat pakollisia.

Sisällön jaksotus

Hoitotyö 1, Peppiin numeerinen arviointi, laajuus 4 (HUOM! painokerroin 4)
Hoitotyö 1 CBCL aloitus, suoritettu/hylätty, laajuus 0
Hoitotyö 1 CBCL purku, suoritettu/hylätty, laajuus 0
Hoitotyö 2, Peppiin numeerinen arviointi, laajuus 3 (HUOM! painokerroin 3)
Hoitotyö 2 CBCL aloitus, suoritettu/hylätty, laajuus 0
Hoitotyö 2 CBCL purku, suoritettu/hylätty, laajuus 0
Ravitsemus, suoritettu/hylätty, laajuus 0
Taitopajat - hoitotyö, suoritettu/hylätty, laajuus 0
Taitopaja – ergonomia, suoritettu/hylätty, laajuus 0
Ensiapu 1, Sairaskohtauksien ensiapu ja elvytys, suoritettu/ hylätty, laajuus 1 op
Ensiapu 2, Oppiportti: elvytys, suoritettu / hylätty, laajuus 0 op
Ensiapu 3, Tapaturmien ensiapu, suoritettu / hylätty, laajuus 0 op
Psykologia, Peppiin numeerinen arviointi, laajuus 1 (HUOM! painokerroin 1)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hoitotyö:
Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelija suorittaa kurssin oman ryhmän kanssa normaalisti, ellei hän ole AHOToinut hoitotyö 1 ja/tai hoitotyö 2 -teoriaosia. Teoriaosat voi AHOToida vain lähi-hoitajatutkinnon suorittaneet opiskelijat. Lähihoitaja voi AHOToida teorian (hoito-työ 1 ja 2) AHOT-kokeilla. Tällöin lähihoitajan ei tarvitse tehdä CBCL-osia ja Moodle-tehtäviä taitopajojen ennakkotehtäviä lukuun ottamatta. Lähihoitaja-taustaisilla sairaanhoitajatutkintoa suorittavilla opiskelijoilla tietyillä toteutuksilla (ilta-)taitopaja mahdollisuus, jolloin taitopajoja on vain viisi.

Psykologia:
Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian kirjallisella, arvioitavalla tehtävällä. Tehtävästä kerro-taan psykologian osuuden orientaatiossa.

Ensiapu:
Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Taitopajoissa tulee olla hoitotyöhön sopiva työvaatetus ja sisätyökengät sekä asianmukainen hygienia ja ulkoasu. Taitopajoissa harjoitellaan työelämässä toimimista ja erilaisten hoitotoimenpiteiden tekemistä, joten asennoitukaa taitopajaan kuin tulisitte työpaikalle. Tule ajoissa taitopajaan!
Välttäkää voimakkaiden hajusteiden käyttöä.


Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.