Harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO89-3054
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.06.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Nina Eskola-Salin
Ryhmät
-
24TA2Opettajankoulutus, Tampereen ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
- toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
- toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä opettaja työskentelee?
- Miten valitaan, perustellaan ja toteutetaan tilanteeseen ja ympäristöön soveltuvat oppimis-, ohjaus-, ja arviointimenetelmät oppijoiden aktiivisuus huomioiden?
- Miten oppimisprosesseja muotoillaan ja toteutetaan erilaisiin oppimisympäristöihin työelämälähtöisesti ja verkostoja hyödyntäen?
- Miten huomioidaan oppijoiden erilaisia haasteita ja vahvistetaan osallisuutta ja hyvinvointia?
- Miten opettajan toiminnassa näkyy tulevaisuusorientaatio ja yhteiskunnallinen vastuu?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältökysymyksiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- Kuvaa omaa opettajan käyttötietoaan (ihmis-, oppimis-, ja tietokäsitys) ja perustelee sen kautta tekemiään menetelmävalintoja opetuksessa, ohjauksessa ja arvioinnissa
- Tuntee monipuolisesti alalleen soveltuvia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
- Tuntee opettajan työtä omassa toimintaympäristössään ohjaavat keskeiset säädökset ja asiakirjat
Tekeminen:
Osaa suunnitella, valita ja käyttää eri käytännön toimintavaihtoehdoista alalleen sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa (tietäminen) oppimistilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opettajaopiskelija:
- Suunnittelee ja toteuttaa oppimisprosessin valitussa toimintaympäristössä monipuolisesti ja linjakkaasti
- Soveltaa monipuolisesti erilaisia opetus-, ohjaus-, ja arviointimenetelmiä omalle alalleen
- Hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja verkostoja oppimistilanteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan (mm. työelämälähtöisyys, digitaalisuus, henkilökohtaistaminen)
Opettajana kehittyminen:
Tarkastelee, arvioi ja kehittää asioita sekä omasta että organisaation näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita.
Opettajaopiskelija:
- Toimii opetustyössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- Arvioi itse omaa toimintaansa ammatillisena opettajana
- Toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa ja antaa / vastaanottaa palautetta
- Arvioi oman toimintansa taloudellisia, kestäviä ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
- Tunnistaa ja nimeää omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ammatillisena opettajana jatkuvan oppimisen periaatteella
Aika ja paikka
1.periodi - 5.periodi
Yhteiset tapaamiset:
AmO Orientaatiopäivät 14. - 15.5.2024
- yhteiset osiot verkossa
- mahdollisuus osallistua myös tutorryhmän kanssa lähinä TAMKin pääkampuksella Kuntokatu 3 B5-31
Tutorryhmän tapaamiset:
- 29.5.2024 klo 16.15 -18.00 lähi TAMK B6-31b / hybridi: Pedagoginen lähtölaukaus
- 16.9.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
- 4.10.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK Harjoittelu ja verkostot
- 21.11.2024 klo 16.30-18.30 verkossa Harjoittelun sparraus
- 13.12.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK Syyslukukauden reflektio
- 24.1.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK Ammatillisen opettajan identiteetti - Hyvinvoiva opettaja osana työyhteisöä
- 14.3.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK Harjoittelun sparraus / tarvelähtöiset teemat
- 9.5.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK Kevätlukukauden reflektio
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelu jakautuu kahteen pienempään moduuliin:
· AmO:n toiminta-/oppimisympäristöt ja verkostot (suositus n. 3 op)
· Opetus- ja ohjausharjoittelu (suositus n. 7 op)
Harjoittelun opettajaopiskelijakohtaisista sisällöstä sovitaan opettajatuutorin kanssa käytävässä HOPS-keskustelussa.
Yhteisiä infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita tuutortapaaisten aikana.
Opetusmenetelminä lisäksi itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaispalaute, dialogi, tutustumisikäynnit ja vierailut, verkostoituminen sekä opetus- ja ohjausharjoitteeluun liittyvät työtehtävät
Oppimateriaalit
Moodlen ohjeistukset ja kirjallisuus. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan itsenäistä työtä. Opiskelijan ajankäyttö koostuu seuraavista asioista
· AmO:n toiminta-/oppimisympäristöt ja verkostot (suositus n. 3 op)
· Opetus- ja ohjausharjoittelu (suositus n. 7 op)
Lisäksi opiskelija osallistuu opettajatuutorin järjestämiin tuutorryhmän tapaamisiin.
Sisällön jaksotus
Harjoittelun sisältö ja laajuus määräytyvät OPSin tavoitteiden perusteella ja henkilökohtaisten osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamistavoitteet kirjataan HOPS-keskustelussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voidaan hyväksilukea/ahotoida joko osittain tai kokonaan. Osaamisen tulee olla osaamistavoitteiden mukaista, uudenlaista ja tutkimusperustaista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitteluympäristön organisaation kanssa tehtävä työelämäyhteistyö.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa myös kv-vaihtona.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen.