Supervised Clinical Training 7 (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FP93-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.04.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 19.10.2025
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Annukka Huuskonen
- Sanna Aalto
- Maiju Paldán
- Essi Ylistalo
- Virva Vasari
Vastuuhenkilö
Sanna Aalto
Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti
Sisältö (OJ)
- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu
Esitietovaatimukset (OJ)
Ohjatut harjoittelut 1-5 suoritettuna. Osallistunut ohjattu harjoittelu 6:een. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.
Lisätiedot (OJ)
Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen 2-7 harjoittelupaikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat Sisätautipotilaan hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö, Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, Äitiyshuolto, Mielenterveys- ja päihdetyö, Gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, Akuutti hoito, Palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä Vammaisuus ja vammaisten hoito. Kaikille alueille ei ole mahdollisuus mennä harjoittelupaikkojen rajallisuuden vuoksi harjoitteluun, jolloin opiskelijan pitäisi omaa harjoittelupolkua suunnitellessaan huomioida puuttuvien alueiden tavoitteiden liittämisen toteutuvien harjoittelujaksojen tavoitteisiin. Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa huolehtien monipuolisen osaamisen kehittymisestä. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen harjoitteluiden menestymisessä on eduksi, että opiskelija on tehnyt keskivaiheen harjoittelussa ko. substanssialueen harjoittelun.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti
Arviointikriteerit, hyväksytty, hylätty:
Hyväksytyn arviointikriteerit
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
Hylätty
Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialan perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia luotettavasti eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä eikä ohjata potilasta omahoidossa eikä hoitoon sitoutumisessa
- omien työtehtävien priorisointi on vaikeaa, kustannustietoisuus unohtuu
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia(esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Syksy 2025 viikot 32-35 (ohjattu harjoittelu)
Orientaatio: 30.5.
Reflektio: aika päivitetään myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Totetutus Osa 1: ohjattu harjoittelu, 6 opintopistettä.
Osallistuminen orientatioon, tavoitteiden tekeminen ja työaikojen sopiminen ja niiden noudattaminen. (Tavoitteet ja työajat tulee näkyä Workseedissä ensimmäisenä viikkona harjoittelussa). Opiskelijan tulee suorittaa määrätyt tunnit, osallistua reflektioon, arviointikeskusteluihin ja palauttaa harjoitteluun liittyvät tehtävät ajoissa. Myöhässä palautettuja palautuksia ei huomioida eikä niitä vastaanoteta. Tarvittaessa puuttuvat tehtävät voi kompensoida "rästipäivässä" kuitenkin saman lukuvuoden aikana kuin harjoittelu on ollut.
Arviointi: hyväksytty/hylätty
Toteutus, Osa 2 kirjallinen tehtävä, 0 opintopistettä
Tehtävän palautus annettuun päivämäärään mennessä
Arviointi: hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun ja harjoittelussa riittävän tuntimäärän suorittaminen.
Osallistuminen orientaatioon pakollista. Orientaatio 30.5.2025.
Osallistuminen reflektioon - pakollinen.
Workseedin täyttö ohjatun harjoittelun aikana.
Ohjattuun harjoitteluun liittyvän tehtävän tekeminen.
Oppimateriaalit
Opintomateriaali: ohjattuun kliiniseen harjoitteluun liittyvät kurssit, opettajan määräämä materiaali, harjoittelupaikan määräämä perehtymismateriaali (lue huolellisesti ohjeet, jotka on annettu varaamaasi kliiniseen harjoitteluun liittyen)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 viikkoa ohjatussa harjoittelussa = 6 opintopistettä. Kokonaistuntimäärä on 162 tuntia, josta 5 tuntia on varattu kirjalliselle työlle ja 4 tuntia orientaatiolle ja reflektiolle. Harjoittelupaikassa suoritettava tuntimäärä on 153 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ohjattu harjoittelu 6 opintopistettä.
Osa 2: Kirjallinen tehtävä, 0 opintopistettä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
EI OLE.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija varaa ohjatun harjoittelupaikan Jobiilista tai Jobiilin ulkopuolelta annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjattujen harjoittelujen Moodlessa löytyy lisää tietoa sopivista harjoittelupaikoista ohjattuun harjoitteluun 7.
Harjoittelupaikka pitää hyväksyä ennen harjoittelun aloittamista.
Opiskelijan pitää olla yhteydessä harjoittelupaikkaan annettujen ohjeiden mukaisesti ennen ohjatun harjoittelun alkamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkovaatimukset:
Opiskelija on suorittanut ohjatut kliiniset harjoittelut 1–5 ja osallistunut ohjattuun kliiniseen harjoitteluun 6. Lisäksi opiskelija on osallistunut kliiniseen harjoittelualueeseen liittyviin hoitotyön teoriaopintoihin.
Lisätietoa ohjatusta kliinisestä harjoittelusta löytyy Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlesta.
Hoitotyön tutkinto-ohjelman ohjatut kliiniset harjoittelut 2–7 tulisi suunnitella ja sijoittaa eri hoitotyön alueille. EU-direktiivin mukaan sairaanhoitajan (general care nurse) ammatilliseen pätevyyteen kuuluu seuraavat osaamisalueet: lääketieteellinen hoitotyö, kirurginen hoitotyö, lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, äitiyshuolto, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö, kotihoito, akuuttihoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, saattohoito sekä vammaistyö.
Koska kliinisen harjoittelun paikkoja on rajoitetusti, kaikkia hoitotyön osa-alueita ei voida tarjota kaikille opiskelijoille. Opiskelijan tuleekin suunnitella, miten saavuttaa kaikille kliinisille harjoittelualueille asetetut tavoitteet yhdistämällä puuttuvien alueiden tavoitteita toteutuvien harjoittelupaikkojen tavoitteisiin laatiessaan yksilöllistä harjoittelusuunnitelmaansa.
Ennen kutakin kliinistä harjoittelua opiskelijan tulee olla suorittanut kyseiseen harjoittelualueeseen liittyvät hoitotyön teoriaopinnot. Harjoittelut toteutetaan eri-ikäisten potilaiden kanssa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa, jotta opiskelijan osaaminen kehittyy monipuolisesti. Opiskelija hyötyy siitä, että on suorittanut keskitason kliinisen harjoittelun samassa hoitotyön osa-alueessa kuin syventävien opintojen kliininen harjoittelu.