Siirry suoraan sisältöön

Supervised Clinical Training 7 (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FP93-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.04.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettajat
Sanna Aalto
Maiju Paldán
Essi Ylistalo
Sanna Laiho
Vastuuhenkilö
Sanna Aalto
Ryhmät
23TOKASA
Degree Programme in Nursing, TOKASA
Opintojakso
7Q00FP93

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti

Sisältö (Opintojakso)

- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ohjatut harjoittelut 1-5 suoritettuna. Osallistunut ohjattu harjoittelu 6:een. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti



Arviointikriteerit, hyväksytty, hylätty:

Hyväksytyn arviointikriteerit

- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä

- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti

- tuntee potilaan koko hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.

- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa

- osaa tarkkailla luotettavasti potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon

- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa

- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti

- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna

Hylätty

Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialan perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia luotettavasti eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä eikä ohjata potilasta omahoidossa eikä hoitoon sitoutumisessa
- omien työtehtävien priorisointi on vaikeaa, kustannustietoisuus unohtuu
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia(esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Syksy 2025 viikot 32-35 (ohjattu harjoittelu)
Orientaatio: 30.5.
Reflektio: aika päivitetään myöhemmin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Totetutus Osa 1: ohjattu harjoittelu, 6 opintopistettä.

Osallistuminen orientatioon, tavoitteiden tekeminen ja työaikojen sopiminen ja niiden noudattaminen. (Tavoitteet ja työajat tulee näkyä Workseedissä ensimmäisenä viikkona harjoittelussa). Opiskelijan tulee suorittaa määrätyt tunnit, osallistua reflektioon, arviointikeskusteluihin ja palauttaa harjoitteluun liittyvät tehtävät ajoissa. Myöhässä palautettuja palautuksia ei huomioida eikä niitä vastaanoteta. Tarvittaessa puuttuvat tehtävät voi kompensoida "rästipäivässä" kuitenkin saman lukuvuoden aikana kuin harjoittelu on ollut.

Arviointi: hyväksytty/hylätty


Toteutus, Osa 2 kirjallinen tehtävä, 0 opintopistettä

Tehtävän palautus annettuun päivämäärään mennessä

Arviointi: hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun ja harjoittelussa riittävän tuntimäärän suorittaminen.
Osallistuminen orientaatioon pakollista. Orientaatio 30.5.2025.
Osallistuminen reflektioon - pakollinen.
Workseedin täyttö ohjatun harjoittelun aikana.
Ohjattuun harjoitteluun liittyvän tehtävän tekeminen.

Oppimateriaalit

Opintomateriaali: ohjattuun kliiniseen harjoitteluun liittyvät kurssit, opettajan määräämä materiaali, harjoittelupaikan määräämä perehtymismateriaali (lue huolellisesti ohjeet, jotka on annettu varaamaasi kliiniseen harjoitteluun liittyen)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 viikkoa ohjatussa harjoittelussa = 6 opintopistettä. Kokonaistuntimäärä on 162 tuntia, josta 5 tuntia on varattu kirjalliselle työlle ja 4 tuntia orientaatiolle ja reflektiolle. Harjoittelupaikassa suoritettava tuntimäärä on 153 tuntia.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Ohjattu harjoittelu 6 opintopistettä.
Osa 2: Kirjallinen tehtävä, 0 opintopistettä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

EI OLE.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija varaa ohjatun harjoittelupaikan Jobiilista tai Jobiilin ulkopuolelta annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjattujen harjoittelujen Moodlessa löytyy lisää tietoa sopivista harjoittelupaikoista ohjattuun harjoitteluun 7.

Harjoittelupaikka pitää hyväksyä ennen harjoittelun aloittamista.

Opiskelijan pitää olla yhteydessä harjoittelupaikkaan annettujen ohjeiden mukaisesti ennen ohjatun harjoittelun alkamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkovaatimukset:
Opiskelija on suorittanut ohjatut kliiniset harjoittelut 1–5 ja osallistunut ohjattuun kliiniseen harjoitteluun 6. Lisäksi opiskelija on osallistunut kliiniseen harjoittelualueeseen liittyviin hoitotyön teoriaopintoihin.

Lisätietoa ohjatusta kliinisestä harjoittelusta löytyy Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlesta.

Hoitotyön tutkinto-ohjelman ohjatut kliiniset harjoittelut 2–7 tulisi suunnitella ja sijoittaa eri hoitotyön alueille. EU-direktiivin mukaan sairaanhoitajan (general care nurse) ammatilliseen pätevyyteen kuuluu seuraavat osaamisalueet: lääketieteellinen hoitotyö, kirurginen hoitotyö, lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, äitiyshuolto, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö, kotihoito, akuuttihoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, saattohoito sekä vammaistyö.

Koska kliinisen harjoittelun paikkoja on rajoitetusti, kaikkia hoitotyön osa-alueita ei voida tarjota kaikille opiskelijoille. Opiskelijan tuleekin suunnitella, miten saavuttaa kaikille kliinisille harjoittelualueille asetetut tavoitteet yhdistämällä puuttuvien alueiden tavoitteita toteutuvien harjoittelupaikkojen tavoitteisiin laatiessaan yksilöllistä harjoittelusuunnitelmaansa.

Ennen kutakin kliinistä harjoittelua opiskelijan tulee olla suorittanut kyseiseen harjoittelualueeseen liittyvät hoitotyön teoriaopinnot. Harjoittelut toteutetaan eri-ikäisten potilaiden kanssa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa, jotta opiskelijan osaaminen kehittyy monipuolisesti. Opiskelija hyötyy siitä, että on suorittanut keskitason kliinisen harjoittelun samassa hoitotyön osa-alueessa kuin syventävien opintojen kliininen harjoittelu.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Pass:
The student
- meets the patient, family and colleagues appropriately and respectfully, is capable of creating and maintaining professional interaction with the patient, and uses good work community skills
- respects clients/patients and meets them as experts in their lives
- is able to apply the essential nursing knowledge and skills required in the specified care environment and is able to carry out evidence based, ethical and high-quality nursing care
- is able, under supervision, to define patient's nursing needs; to plan, implement and evaluate nursing care in a client-oriented and health-promoting manner, in co-operation with the patient, family and other health care and social services professionals, and is able to use structured documentation system
- gets experience in patient's holistic care path, including discharge and planning for continuing care
- is able to observe and evaluate patient’s basic life functions and vital signs and learns to make related decisions in different situations
- is able to promote patient safety and prevent incidents at all stages of the nursing care process
- masters the principles of infection control and works aseptically
- is able to carry out patient's medication and fluid therapy safely and correctly under supervision
- is able to recognise patients’ health risk factors, understands the meaning of patients’ health promotion and can guide patients in self-care and adherence to care
- adheres to ethical guidelines and principles of nursing, acts responsibly as a member of the work community and follows the practice guidelines
- complies with confidentiality and data privacy protection
- is able to evaluate own competence and development as a student nurse realistically, and is able to give and receive feedback
Fail:
The student
- lacks understanding of professional encounter: treats patients, family, or members of the work community inappropriately or disrespectfully and professional interaction and working life skills are insufficient
- has obvious gaps in nursing knowledge and skills required in the specified care environment; searching for and utilising knowledge is incomplete, and even after a tutorial discussions there are misunderstandings in the theoretical knowledge
- is not able to perform main clinical skills under supervision
- is not able to help the patient in the daily activities, is not able to observe patient's basic vital functions and general condition and decision-making skills are inadequate
- is not able to recognise patient’s needs, planning, implementation and evaluation of care is inadequate and patient’s care path is unclear
- is not able to present patient's whole situation in nursing care plan and summary
- does not recognize the boundaries of own competence, resulting in endangering patient safety
- does not master the principles of infection control and aseptic practice
- makes mistakes in the patient's medication and fluid therapy despite guidance; has not updated medication passport
- is not able to recognise patients’ health risk factors and guide patients in self-care and adherence to care
- violates confidentiality or patient’s data privacy protection
- fails to follow the agreed rules for supervised clinical training (e.g. takes no responsibility for own learning; the goals are missing; does not follow the working hours, does not report his/ her absences, and/or the total amount of required hours is not fulfilled)
- evaluates own competence unrealistically and is unable to receive feedback

Siirry alkuun