Siirry suoraan sisältöön

Supervised Clinical Training 6 (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FP92-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 30.03.2025

Ajoitus

05.04.2025 - 08.06.2025

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Annukka Huuskonen
  • Sanna Aalto
  • Maiju Paldán
  • Nursing Tiimihenkilö

Vastuuhenkilö

Sanna Aalto

Ryhmät

  • 23TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja tilaa, harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Sisältö (OJ)

- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu

Esitietovaatimukset (OJ)

Ohjatut harjoittelut 1- 4 suoritettuna ja osallistunut ohjattu harjoittelu 5:een. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.

Lisätiedot (OJ)

Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen 2-7 harjoittelupaikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat Sisätautipotilaan hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö, Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, Äitiyshuolto, Mielenterveys- ja päihdetyö, Gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, Akuutti hoito, Palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä Vammaisuus ja vammaisten hoito. Kaikille alueille ei ole mahdollisuus mennä harjoittelupaikkojen rajallisuuden vuoksi harjoitteluun, jolloin opiskelijan pitäisi omaa harjoittelupolkua suunnitellessaan huomioida puuttuvien alueiden tavoitteiden liittämisen toteutuvien harjoittelujaksojen tavoitteisiin. Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa huolehtien monipuolisen osaamisen kehittymisestä. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen harjoitteluiden menestymisessä on eduksi, että opiskelija on tehnyt keskivaiheen harjoittelussa ko. substanssialueen harjoittelun.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- harjaantuu työtehtävien priorisoinnissa tilanteen mukaan ja osaa työskennellä kustannustietoisesti
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty

Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialan perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia luotettavasti eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä eikä ohjata potilasta omahoidossa eikä hoitoon sitoutumisessa
- omien työtehtävien priorisointi on vaikeaa, kustannustietoisuus unohtuu
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia(esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Keväällä 2025 viikot 19-22 tai 20-23.
Orientaatio: 4.4.2025. Osallistuminen pakollinen.
Reflektio: päivä päivitetään myöhemmin. Osallistuminen pakollinen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutus Osa 1 Ohjattu harjoittelu, 6 opintopistettä

- Osallistuminen orientaatioon, tavoitteiden ja työvuorojen tekeminen ajoissa, harjoittelutuntien suorittaminen, osallistuminen reflektioon, harjoitteluun liittyvien virallisten dokumenttien palauttaminen ajoissa.

- Arviointi: hyväksytty/hylätty

Toteutus Osa 2 Kirjallinen tehtävä, 0 opintopistettä.

- Tehtävän palauttaminen reflektioon mennessä

- Arviointi: hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu ohjattuun harjoitteluun ja tekee ohjatussa harjoitelussa harjoitteluun määritetyt tunnit.

Ohjatun harjoittelun lisäksi kurssikokonaisuuteen kuuluvat pakollinen osallistuminen orientaatioon ennen harjoittelua, pakollinen reflektio harjoittelun jälkeen sekä kirjallinen tehtävä.
Opiskelijan tulee täyttää ohjatussa harjoittelussa myös lääkehoitopassia.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaalin kurssit, jotka liittyvät ohjattuun harjoitteluun, opettajan osoittama materiaali, perehdytysmateriaali harjoittelupaikan edellyttämään harjoitteluun (lue tarkkaan varattuun ohjattuun harjoitteluun annetut ohjeet).
Moodle-kurssialusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 viikkoa ohjatussa harjoittelussa harjoittelupaikassa = 6 opintopistettä. Kokonaismäärä on 162 tuntia, joista 5 tuntia on varattu kirjallisen tehtävän tekemiseen ja 4 tuntia on varattu orientaatioon sekä reflektioon. Kokonaistuntimäärä, joka pitää suorittaa harjoittelupaikassa on 153 tuntia.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Ohjattu harjoittelu 6 opintopistettä
Osa 2: Kirjallinen tehtävä - 0 opintopistettä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita mahdollisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija on varannut harjoittelupaikan Jobillista tai Jobillin ulkopuolelta Moodlen ohjeiden mukaisesti ohjattua harjoittelua 6 varten. Moodlessa löytyy tarkemmat tiedot kuudenteen ohjattuun harjoitteluun soveltuvista paikoista.
Harjoittelupaikka on vahvistettava ennen harjoittelun alkua.

Opiskelija on yhteydessä harjoittelupaikkaan Jobiilissa annettujen ohjeiden mukaisesti ennen ohjatun harjoittelun aloittamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Muutokset mahdollisia ennen orientaatiota.

Ennakkovaatimukset:
Opiskelija on suorittanut ohjatut harjoittelut 1-3 hyväksytysti ja on osallistunut ohjattuun harjoitteluun 4. Opiskelija on osallistunut hoitotyön opintoihin, jotka koskettavat tätä harjoittelua.

Lisää tietoa ohjatuista harjoitteluista Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlessa.