Siirry suoraan sisältöön

CAD-mallien optimointi peleihin (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00HC96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 10.05.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 31.07.2024

Laajuus

2 - 3

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Toni Pippola
  • Minna Nyström-Järvinen

Vastuuhenkilö

Minna Nyström-Järvinen

Ryhmät

  • 23I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Tämän kurssin tavoitteena on antaa arkkitehtiopiskelijoille perustiedot ja -taidot CAD-mallien soveltamisesta ja optimoinnista pelikehityksessä käytettäviin 3D-malleihin. Kurssin päätyttyä opiskelijat osaavat:
• Ymmärtää pelialan 3D-mallinnuksen perusteet ja niiden erot arkkitehtoniseen CAD-mallinnukseen.
• Soveltaa CAD-malleja pelimoottoreihin, kuten Unity ja Unreal.
• Optimoida 3D-malleja pelien tehokkaaseen käyttöön.
• Tunnistaa ja korjata yleisimpiä ongelmia, jotka liittyvät CAD-mallien tuontiin pelimoottoreihin.

Sisältö (OJ)

1. 3D-ohjelman, kuten Blenderin, perusteet:
• Johdatus Blenderin käyttöliittymään.
• Blenderin perusnavigointi, työkalut ja ominaisuudet 3D-mallinnusta varten.
2. 3D-peligrafiikan perusteet:
• Ymmärrys 3D-grafiikan peruskäsitteistä peleissä.
• Keskustelu grafiikkapiireistä ja siitä, miten 3D-omaisuudet toimivat peleissä.
3. Mallintaminen:
• Tekniikat 3D-mallien luomiseen Blenderissä.
• Parhaat käytännöt rakenteiden tai hahmojen mallintamiseen pelioptimointia varten.
4. UV-mappaus:
• UV-mappauksen prosessin selittäminen Blenderissä.
• Tekniikat mallien tehokkaaseen aukaisemiseen tekstuurin maksimaalisen hyödyntämisen varmistamiseksi.
5. Tekstuurit:
• Tekstuurien luominen ja soveltaminen malleihin.
• Johdatus erilaisiin tekstuurityyppeihin, kuten hajavalotekstuuriin, heijastustekstuuriin ja karheustekstuuriin.
6. Mallien optimointi:
• Strategiat polygonien määrän vähentämiseksi vaikuttamatta merkittävästi visuaaliseen laatuun.
• Modifioijien ja työkalujen käyttö Blenderissä malleja reaaliaikaiseen renderointiin optimoimiseksi.
7. Vienti ja testaus pelimoottorissa:
• Mallien vieminen Blenderistä pelimoottoreihin, kuten Unityyn tai Unreal Engineen.
• Mallien testaaminen pelimoottorissa varmistamaan niiden ulkonäön ja suorituskyvyn odotusten mukaisuus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

• Opiskelija on osallistunut kurssille ja osoittanut perustason ymmärrystä 3D-mallinnuksen elementaarisista osa-alueista. Vaikka tekninen toteutus ja yksityiskohtaisuus puuttuvat, onnistuu opiskelija luomaan yksinkertaisia malleja ja soveltamaan perusteita UV-mappauksessa.
• Tehtävien suoritus on ollut ajoittaista ja osittain täyttää kurssin vaatimukset. Opiskelija on kyennyt viemään malleja pelimoottoriin, mutta prosessi kaipaa vielä lisäkehitystä ja yksityiskohtien huomioimista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

• Opiskelija on osoittanut hyvää ymmärrystä kurssin sisällöstä ja on kyennyt soveltamaan opittuja taitoja monipuolisesti. Mallintaminen, UV-mappaus ja teksturointi ovat toteutettu asianmukaisesti, vaikka pieniä virheitä voi esiintyä.
• Opiskelija on ollut aktiivinen osallistuja kurssilla, palauttanut tehtävät ajallaan ja osoittanut kykynsä käyttää oppimiaan taitoja käytännössä. Mallien optimointi ja vienti pelimoottoriin on suoritettu oikeaoppisesti, ja opiskelija on tehnyt selvää edistystä kurssin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

• Opiskelija on osoittanut erinomaista osaamista kaikilla kurssin osa-alueilla. Työskentely on ollut innovatiivista ja luovaa, mikä näkyy erityisesti monimutkaisten ja yksityiskohtaisesti optimoitujen mallien luomisessa.

Aika ja paikka

Toukokuu 2024

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- aktiivisuus tunneilla
- tehtävien suorittaminen tunneilla
- harjoitustehtävät
- projektityö

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, workshopit, harjoitukset, raportointi

Oppimateriaalit

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopistettä, 54h tuntia joka jakaantuu.

- luennot ja niihin liittyvät tehtävät 27h
- harjoitukset sekä projektityö 27h

Sisällön jaksotus

Intensiiviviikko toukokuu. Harjoitusten palautus kesäkuun alkuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvoteltavissa, oma projekti ja sen dokumentointi