Varhaiskasvatus ja päivähoito (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL62-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
02.01.2025 - 07.03.2025
Laajuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anni Arola
- Petteri Väkiparta
- Piia Roos
- Seija Hurskainen
- Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö
Petteri Väkiparta
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (OJ)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
· Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
· Vaihtoehtoiset pedagogiikat
· Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
· Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
· Pedagoginen toiminta: havainnointi, suunnittelu, ohjaus, dokumentointi ja arviointi
· Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
· Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
· Lapsen oppimisympäristöt
· Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
· Haastavat kasvatustilanteet
· Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
· Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Aika ja paikka
Aikataulu ja sisällöt (HUOM; ennakkotehtävät => ks. Moodle)
8.1.2025
klo 8.30–11.45
Tutustumiset, opintojakson info, varhaiskasvatuksen historia, ennakkotehtävän purku, vakasosionomin rooli, työelämäparien muodostaminen / Piia, Petteri, Anni
klo 12.30–15.45
Lasten kulttuuri ja kirjallisuus / Seija
9.1.2025
klo 8.30–11.45 Petteri
Lapsen kehitys
ENNAKKOTEHTÄVÄ:
Lapsi oppijana eri ympäristöissä
klo 12.30–15.45 Anni
ENNAKKOTEHTÄVÄ:
Tiimityö ja työhyvinvointi
15.1.2025
klo 8.30–11.45 Petteri
Sukupuolisensitiivinen kasvatus ja moninaisuus, digi (tekoälyn hyödyntäminen vakassa)
klo 12.30–15.45 Piia
ENNAKKOTEHTÄVÄ: tutustu osallisuutta käsittelevään artikkeliin, OPH:n videoon tms, tee muistiinpanot
Lapsen osallisuus, lapsen kokemus
16.1.2025
klo 8.30–11.45 Petteri
Monialainen yhteistyö varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänä, seikkailukasvatus
klo 12.30–15.45 Piia
Havainnointi, lapsen vasu, pedagoginen dokumentointi osa 1
21.1.2025
klo 8.30–11.45 Anni
Huoltajien osallisuus ja yhteistyö
22.1.2025 klo 8.30–11.45 Vierailu Hippoksen ja Kissanmaan päiväkotiin
23.1.2025
klo 8.30–11.45 Anni
Leikki
klo 12.30–15.45 Anni
Positiivinen pedagogiikka
27.1.2025
klo 8.30–11.45 Eevi
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa
klo 12.30–15.45 Piia
Arviointi ja kehittäminen osa 1, pedagoginen dokumentointi osa 2
4.2.2025
klo 8.30–11.45 Piia
Arviointi ja kehittäminen osa 2
klo 12.30–15.45
Itsenäinen työskentely, lukupiiri
5.2.2025 klo 8.30–11.45 vierailu Hippoksen ja Kissanmaan päiväkotiin
12.2. klo 8.30–11.45 vierailu Hippoksen ja Kissanmaan päiväkotiin
13.2.2025
klo 8.30–11.45
Itsenäinen työskentely, tenttiin valmistautuminen tms.
klo 12.30–15.45 Seija
Lasten kirjallisuus ja kulttuuri
17.2.2025
klo 8.30–11.45 Petteri
Kertaus/yhteenveto yms.
klo 12.30–15.45 Piia
Tentti
19.2. 2025
klo 8.30–11.45 Piia ja Petteri
HIPPOKSEN päiväkoti vierailulle TAMK:iin
klo 12.30–15.45 Petteri
Vierailukäynti, tarkentuu
6.3.2025
klo 8.30–11.45 Piia ja Petteri
Harkkainfo ja opintojaksopalaute
klo 12.30=>
Harkkapaikkaan tutustuminen tms.
HUOM; harkan aikana 12.3. klo 12.30–13.15 Sosiaalialan asiantuntijapäivät (koko iltapäivä)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. 2017 tai uudemmpi painos. Valloittava varhaiskasvatus.
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Opiskelija saa korottaa hyväksytyn opintojakson arvosanaa yhden kerran. Uusinnasta ja arvosanan korottamisesta sovitaa erikseen opettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäolo kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät itsenäisesti, pareittain ja ryhmissä.
Oppimateriaalit
Ks. Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h. Luennot n. 86 h, itsenäistä työtä n. 184 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa moduulin jälkeen.
Työelämävierailut ja -vierailijat, yhteistyö lähipäiväkodin henkilöstön ja lasten kanssa.
Kansainvälisyys
Oppimistehtävien KV-lähdemateriaali.