Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV45-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Saija Sutelainen
Sanna Keskikuru
Tuija Laakso
Hanna Sahinoja
Anni Arola
Vastuuhenkilö
Tuija Laakso
Ryhmät
25SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00GV45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla tutustutaan ja harjoitellaan kohtaamista. Keskiössä ovat vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen luominen, ihmisen hyvinvoinnin eri ulottuvuudet sekä niiden tukeminen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa hyvinvoinnin eri ulottuvuudet ja osaa luoda vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen
• osaa perustella sosiaalisen merkityksen hyvinvoinnin kokonaisuudessa
• osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
• osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä
• tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet

Sisältö (Opintojakso)

• Kokonaisvaltainen toimintakyky
• Toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
• Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Kohtaaminen, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
• Keskeinen lainsäädäntö

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Aika ja paikka

kts. lukujärjestys
Orientaatio 18.8. klo 12.30-15.45 (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Raportti harjoittelusta. Palautus 5.12.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 5.12.2025 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus 23.1.2026 mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan (3) tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla

Oppimateriaalit

PÄIVITETÄÄN

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021. Soveltuvin osin

KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h

Sisällön jaksotus

AIKATAULUT syksy 2024 kts. lukujärjestys

Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija ja Saija)

PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA OPETUSKERROILLA

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kohtaamisen ja toimintakyvyn tukemisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (julkinen- yksityinen ja 3.sektori)

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko

Siirry alkuun