Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV45-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 24.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 12.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Saija Sutelainen
- Sanna Keskikuru
- Tuija Laakso
- Hanna Sahinoja
- Anni Arola
- Vastuuhenkilö
- Tuija Laakso
- Ryhmät
-
25SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00GV45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla tutustutaan ja harjoitellaan kohtaamista. Keskiössä ovat vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen luominen, ihmisen hyvinvoinnin eri ulottuvuudet sekä niiden tukeminen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa hyvinvoinnin eri ulottuvuudet ja osaa luoda vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen
• osaa perustella sosiaalisen merkityksen hyvinvoinnin kokonaisuudessa
• osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
• osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä
• tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
Sisältö (Opintojakso)
• Kokonaisvaltainen toimintakyky
• Toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
• Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Kohtaaminen, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
• Keskeinen lainsäädäntö
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty:
Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
Hylätty:
Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
Aika ja paikka
kts. lukujärjestys
Orientaatio 18.8. klo 12.30-15.45 (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Raportti harjoittelusta. Palautus 5.12.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 5.12.2025 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus 23.1.2026 mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan (3) tasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla
Oppimateriaalit
PÄIVITETÄÄN
"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008
KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021. Soveltuvin osin
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"
+ muut opettajien tuntimateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h
Sisällön jaksotus
AIKATAULUT syksy 2024 kts. lukujärjestys
Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija ja Saija)
PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA OPETUSKERROILLA
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kohtaamisen ja toimintakyvyn tukemisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (julkinen- yksityinen ja 3.sektori)
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tamkin arviointikehikko