Siirry suoraan sisältöön

Yrkesvenska för bioanalytiker, skriftlig (1 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00EG07-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

02.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sari Myllymäki

Vastuuhenkilö

Sari Myllymäki

Ryhmät

  • 23BA
    Bioanalyytikot syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

- osaa potilaan haastattelussa kirjata näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjeistaa erilaisia potilaita kirjallisesti keskeisiä näytteenottotilanteita ja muita bioanalytiikan tutkimuksia varten
- pystyy viestimään ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
- ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (OJ)

Alkuhaastattelu
Näytteenottotilanteet
Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
Keskeinen bioanalytiikan sanasto
Autenttiset oman ammattialan tekstit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärän B-kielen taso tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä sanakirjaa käyttäen.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti työyhteisölle tyypillisissä vuorovaikutustilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaille.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää alan perussanastoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää pääasiat alan teksteistä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija kykenee hankkimaan tietoa alan julkaisuista (lehdet).
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää keskeistä alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija ymmärtää vaativia alan tekstejä ilman apuvälineitä.
- Opiskelija osaa hyödyntää alakohtaisia artikkeleita ja muita alan julkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (näytteenottotilanteet).
- Opiskelija osaa käyttää vaativaa alan sanastoa ja käsitteitä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Päivitetään myöhemmin!