Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4A00HB28-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Outi Tuisku
- Pasi Pekkanen
- Toni Männistö
Vastuuhenkilö
Outi Tuisku
Ryhmät
-
24TIKO3Tietojenkäsittely 2024, valmennusryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on antaa perusvalmiudet itsensä kehittämiseen, tiimissä toimimiseen ja tiimitoiminnan kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena on tutustua ICT-alan eri osaamisalueisiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee itsensä tiimitoimijana
• osaa reflektoida ja kehittää itseään tiimitoimijana
• osaa kehittää tiimitoimijalle tärkeitä taitoja kuten itseohjautuvuutta, ongelmanratkaisukykyjä, viestintätaitoja, stressinhallintaa ja itsetuntemusta
• kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita
Sisältö (OJ)
• Tiimityön tarkoitus
• Tiimin kehitysaskeleet
• Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä
• Tiimityön harjoittelu
• Vuorovaikutus tiimissä
• Tiimiroolit
• Itsensä kehittäminen tiimityöskentelijänä
• Itseohjautuvuuden ja ajankäytön suunnittelu
• Stressinhallintataidot ja niiden soveltaminen
• ICT alana
• ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa
• kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
• kuvailla tiimissä työskentelyä.
• kertoa, miten voisi itse kehittyä tiimitoimijana.
• kuvailla ICT-alaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa
• analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
• analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
• kehittää itseään tiimitoimijana.
• kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa
• analysoida monipuolisesti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä vertaamalla kokemuksia esimerkiksi omiin aikaisempiin kokemuksiinsa ryhmä-/tiimityöstä.
• analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
• kehittää itseään monipuolisesti eri tiimitoimijalle tärkeiden taitojen osalta.
• kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.
Aika ja paikka
Syyskaudella keskiviikkoisin klo 9-16. Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson alkaessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi
Opintojakso koostuu 3 casen ja valmennuksen hyväksytystä suorittamisesta ja kirjallisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta.
• Numeroarviointi perustuu opiskelijan ja opiskelijaryhmän case-työskentelyyn (50 % arvosanasta) sekä yksilön tiimityöhön (case) ja oppimispäiväkirjatuotokseen (50 % arvosanasta).
• Läsnäolo opintojakson lähitunneilla (case-opetuksessa ja (case) valmennuksen osuuksissa) on pakollista. Läsnäolo vaikuttaa arvosanaan merkittävästi.
• poissaolosta korvaava tehtävä
• luvattomat kaksi poissaolokertaa alentaa arvosanaa (1 arvosanan alennus kokonaisarvosanasta)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentajuus, tiimioppiminen ja case-työskentely.
Oppimateriaalit
Tiimityöskentelyyn löytyy paljon erilaista materiaali niin luettavaksi kuin kuunneltavaksikin. Opettaja esittelee opintojakson aikana esimerkkimateriaaleja, joista voi valikoida luettavaa/kuunneltavaa opintojakson sisältöön liittyen. Alla muutamia esimerkkilähteitä:
Tommi Valkonen, Superopiskelija (pdf), https://www.tommivalkonen.com/superopiskelija-3/ (pakollinen luettava)
Patrick Lencioni, Paras mahdollinen joukkuepelaaja
Muut opintojakson materiaalit löytyvät kurssin moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
~27 tuntia per opintopiste (5x27h)
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Yksi kokonainen päivä/viikko ensimmäisessä ja toisessa periodissa syksyllä 2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää läsnäoloa, suoritusta ei voi uusia.