HOPS ja portfolio (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3054
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Jiri Vilppola
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Ryhmät
-
24VE5Opettajankoulutus, Verkko-opiskeluryhmä 5
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat sovitaan erikseen. Hopsia päivitetään opiskelun ajan.
Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa.
Yhteisiä verkossa tapahtuvia infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita. Opetusmenetelmänä opettajatuutorin ohjaus, nevonta ja dialogi verkossa tai sovittaessa lähitapaamisessa.
Oppimateriaalit
Moodlen ohjeistukset. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija käyttää ajan verkko-ohjaustilanteisiin osallistumalla ja itsenäisenä työskentelynä.
Sisällön jaksotus
HOPSia ja portfoliota päivitetään koko opiskelun ajan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Sisältö:
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Miten opettajaksi kasvu tapahtuu? Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan? Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Osaaminen osoitetaan tekemällä hyväksytyt tuotokset: oma HOPS ja portfolio