Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön ja ensihoitopalvelun johtaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FN45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 09.02.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 39

Koulutus

  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pasi Vehniäinen

Ryhmät

  • 21EH
    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma 21EH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja ymmärtää niiden merkityksen
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan
- omaa perustaidot johtaa osaltaan ensihoitopalvelua moniviranomaistilanteissa
- hahmottaa kokonaistilanteen onnettomuuspaikalla ja osaa toimia tilannepaikan johtajana monipotilastilanteissa
- osaa toimia terveydenhuollon poikkeusolojen ja erityistilanteiden toimintaohjeiden mukaan
- osaa suuronnettomuusprotokollan mukaisen viestiliikenteen ja operatiivisen toiminnan

Sisältö (OJ)

- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- henkilöstöjohtamisen keskeiset prosessit
- laatu ja turvallisuus organisaation toiminnassa
- työyhteisötaidot ja –kulttuuri
- kriittinen ajattelu
- ensihoitopalvelun johtaminen ja viranomaisyhteistyö, erityisesti tilannejohtaminen
- poikkeusolot terveydenhuollossa
- suuronnettomuus- ja erityistilanteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensihoitotyön syventävän osaamisen opintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 140 op opintoja. Näihin tulee sisältyä anatomian ja fysiologian opinnot, ensihoidon perusosaamisen opinnot ja ohjatut harjoittelut 1-5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tunnistaa joitakin keskeisiä työyhteisötaitojaan
- tunnistaa omia työelämävalmiuksiaan
- tietää moniviranomaisyhteistyön merkityksen ensihoidossa ja osaa pääpiirteissään soveltaa sitä toimintaansa
- tietää tilannejohtamisen perusteet ja osaa pääpiirteissään soveltaa sitä toimintaansa
- tietää suuronnettomuusprotokollan mukaisen viestiliikenteen ja operatiivisen toiminnan perusteet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tietää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- tietää keskeiset työyhteisötaidot
- osaa kuvata omia työelämävalmiuksiaan
- ymmärtää moniviranomaisyhteistyön merkityksen ensihoidossa ja osaa soveltaa sitä toimintaansa
- ymmärtää ja hallitsee tilannejohtamisen perusteet ja osaa soveltaa sitä toimintaansa
- ymmärtää suuronnettomuusprotokollan mukaisen viestiliikenteen ja operatiivisen toiminnan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- ymmärtää laadun ja turvallisuuden merkityksen organisaation toiminnassa
- osaa analysoida ja pohtia keskeisiä työyhteisötaitoja ja niiden merkitystä
- osaa analysoida omia työelämävalmiuksiaan
- ymmärtää ja hallitsee moniviranomaisyhteistyön merkityksen ensihoidossa ja osaa soveltaa sitä toimintaansa
- ymmärtää ja hallitsee tilannejohtamisen perusteet ja osaa soveltaa sitä toimintaansa kokonaisvaltaisella tavalla huomioiden moniammatillisen tiimin osatekijät
- ymmärtää ja hallitsee suuronnettomuusprotokollan mukaisen viestiliikenteen ja operatiivisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa niitä toimintaansa kokonaisvaltaisella tavalla huomioiden moniammatillisen tiimin osatekijät

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi suoritetaan pienryhmissä tuotettujen tehtävien perusteella. Tarkempi ohjeistus orientaatiotunnilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoille annetaan pienryhmissä suoritettava tehtävä, jonka tuotos arvioidaan. Pienryhmien tuotosten arviointi suhteutetaan keskenään. Arvioinnin perusteina käytetään mm. tuotosten innovatiivisuutta, laajuutta, huolellisuutta ja laadukkuutta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen työskentely, seminaarityöskentely, pienryhmätyöskentely

Oppimateriaalit

Ks. Ensihoidon syventävä osaaminen
Lisäksi: Castren, Ekman, Ruuska, Silfvast: Suuronnettomuusopas

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op. Kontaktiopetusta tästä on noin 18 h.

Sisällön jaksotus

2 h Palo- ja pelastautumisharjoituksen suunnittelu, toteutus, valvonta ja purku. PAKOLLINEN.
2 h Orientaatio ja luento. PAKOLLINEN.
4 h Suro/mopo ja L5-toimintaluento
4 h Seminaaritehtävien purku. PAKOLLINEN.
6 h Jalkautumisharjoitus ja tehtävien purku. PAKOLLINEN.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus merkitty sisällön jaksotukseen, ks. yllä.
Poissaolojen korvaavuudesta sovitaan tilannekohtaisesti.