Varhaiskasvatus (10op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV61-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 19.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 20.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 10 op
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 23
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Saana Jansson
- Petteri Väkiparta
- Piia Roos
- Seija Hurskainen
- Eeva-Mari Miettinen
- Anni Arola
- Vastuuhenkilö
- Petteri Väkiparta
- Ryhmät
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00GV61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla syvennetään osaamista varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteista, asiakasprosessista, työorientaatioista, ilmiöistä ja erityiskysymyksistä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• syventää omaa kasvatustietoisuuttaan sekä osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
• ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen tuntien lait ja asiakirjat
• osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan ja -didaktiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää pedagogisesti perusteltua toimintaa lapsen tarpeet huomioiden
• tietää kasvatusyhteistyön ja monialaisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä
Sisältö (Opintojakso)
• Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys ja tehtävä
• Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat (mm. Vakalaki ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)
• Lapsen osallisuus, toimijuus ja vertaissuhteet sekä käsitys lapsesta ja lapsuudesta
• Kulttuurinen moninaisuus ja kestävä elämäntapa
• Lapsi oppijana sekä oppimisen yksilöllisyys ja kokonaisvaltaisuus moninaisissa oppimisympäristöissä
• Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja dokumentointi
• Laadun arviointi ja kehittäminen, pedagoginen dokumentointi (mm. havainnointi)
• Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja lapsen tuki
• Leikin merkitys hyvinvoinnille ja oppimiselle
• Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys lapsiryhmässä, tiimissä ja työyhteisössä
• Sosiaalipedagoginen työote
• Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö (mm. lastensuojelu ja perhetyö)
• Digitaaliset ympäristöt, tietoturva- ja -suojavaatimukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Arviointiasteikko
0-5