Siirry suoraan sisältöön

Matkalla asiantuntijaksi (3 op)

Toteutuksen tunnus: NA00FV50-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Timo Nevalainen

Vastuuhenkilö

Mari Rytisalo

Ryhmät

  • 24VETO
    Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa työelämän arvoihin ja periaatteisiin
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa asettaa kokonaisvaltaisia tavoitteita sekä henkilökohtaiselle että ammatilliselle kasvulle
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana

Sisältö (OJ)

Mitkä ovat lähtökohtani ammatilliselle kasvulle?
Mitkä ovat henkilökohtaiset vahvuuteni ja kehittämiskohteeni?
Miten saan palautetta toiminnastani ja käännän palautteen voimavaraksi?
Miten työskentelen saavuttaakseni tavoitteeni?
Miten omalla toiminnallani edistän vuorovaikutusta, yhteistoiminnallisuutta ja ryhmädynamiikkaa?
Miten kuvaan ja arvioin kriittisesti oman osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittymistä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen.

Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla.

Aika ja paikka

1. opiskeluvuosi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä erikseen sovittavana ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä "Ammatillisen kasvun osiosta"! Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
- pienryhmäkerrat
- oppimispäiväkirja
- portfolion tekeminen

Sisällön jaksotus

1. opiskeluvuosi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.