Matkalla asiantuntijaksi (3 op)
Toteutuksen tunnus: NA00FV50-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Nevalainen
Vastuuhenkilö
Mari Rytisalo
Ryhmät
-
24VETOVerkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma, syksy 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa työelämän arvoihin ja periaatteisiin
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa asettaa kokonaisvaltaisia tavoitteita sekä henkilökohtaiselle että ammatilliselle kasvulle
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat lähtökohtani ammatilliselle kasvulle?
Mitkä ovat henkilökohtaiset vahvuuteni ja kehittämiskohteeni?
Miten saan palautetta toiminnastani ja käännän palautteen voimavaraksi?
Miten työskentelen saavuttaakseni tavoitteeni?
Miten omalla toiminnallani edistän vuorovaikutusta, yhteistoiminnallisuutta ja ryhmädynamiikkaa?
Miten kuvaan ja arvioin kriittisesti oman osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittymistä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen.
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla.
Aika ja paikka
1. opiskeluvuosi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä erikseen sovittavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä "Ammatillisen kasvun osiosta"! Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Oppimateriaalit
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 108 h
- pienryhmäkerrat
- oppimispäiväkirja
- portfolion tekeminen
Sisällön jaksotus
1. opiskeluvuosi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.