Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 5 (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FO24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 02.03.2025

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mervi Juntunen
  • Marika Mettälä
  • Paula Pajunen
  • Raakel Viheroksa
  • Milla Hiitti

Ryhmät

  • 23TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 23 TH
  • 23KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 23KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti, osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen
- osaa arvioida potilaan peruselintoimintoja ja tilaa, osaa tarkkailla sekä osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Sisältö (OJ)

- potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu

Esitietovaatimukset (OJ)

Ohjatut harjoittelut 1- 3 ovat suoritettuna ja osallistunut ohjattu harjoittelu 4:een. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.

Lisätiedot (OJ)

Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen 2-9 harjoittelupaikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat Sisätautipotilaan hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö, Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, Äitiyshuolto, Mielenterveys- ja päihdetyö, Gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, Akuutti hoito, Palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä Vammaisuus ja vammaisten hoito. Kaikille alueille ei ole mahdollisuus mennä harjoittelupaikkojen rajallisuuden vuoksi harjoitteluun, jolloin opiskelijan pitäisi omaa harjoittelupolkua suunnitellessaan huomioida puuttuvien alueiden tavoitteiden liittämisen toteutuvien harjoittelujaksojen tavoitteisiin. Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa huolehtien monipuolisen osaamisen kehittymisestä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty

Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja tilaa, harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty

Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialan perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia luotettavasti eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä eikä ohjata potilasta omahoidossa eikä hoitoon sitoutumisessa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Orientaatio keväällä 2025:
Harjoittelu etenemissuunnitelman mukaisesti viikoilla 6-9, yksilöllisisesti erillisen sopimuksen/HOPS:n mukaan
Loppureflektiot oman ohjaavan opettajan lukkarimerkinnän mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä. Mutta läsnäolopakolliset orientaatio ja reflektiotunnit. Harjoitteluun liittyvien tehtävien suorittaminen ajallaan. Harjoittelun poissaolot korvataan TAMK:n ohjatun harjoittelun ohjeistuksen mukaisesti. Orientaatio-ja reflektiotunnit ovat läsnäolopakollisia, mahdollisen poissaolon yllättäessä korvataan poissaolot vastaavalla toteutuksella, jos tämä on mahdollista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Harjoittelu, 6 op

· Orientaatiotunnille osallistuminen, tavoitteiden ja työvuorojen tekeminen ajallaan, harjoittelutuntien suorittaminen, lääkehoitopassin täyttäminen, reflektioon osallistuminen, arviointikeskustelut, harjoittelun dokumenttien palauttaminen ajallaan

· Arviointi: hyväksytty/hylätty

Osa 2 Harjoittelun tehtävä, 0 op

· Tehtävän palauttaminen xx.xx.xxxx mennessä

· Arviointi: hyväksytty/hylätty

Toteutussuunnitelma täydentyy tältä osin joulukuussa 2024.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu, osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti. Reflektiokeskustelut. Kirjallinen tehtävä. Lääkehoitopassin täyttäminen ja näyttäminen.

Oppimateriaalit

Harjoittelun substanssiin liittyvien opintojaksojen materiaali, opettajan osoittama materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle (https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8976).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 op Ohjattu harjoittelu (4 viikkoa).
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 162 h ja se sisältää 5 h tehtävän tekemiseen varattua aikaa ja orientaatiota + loppureflektiota 4h.
Harjoittelussa tehtävä tuntimäärä on 153 h.

Sisällön jaksotus

OH5: potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön harjoittelu

Osa 1 Harjoittelu, 6 op

Osa 2 Harjoittelun tehtävä, 0 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole mahdollisuutta valinnaisiin suoritustapoihin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Opiskelija on varannut harjoittelupaikan Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlen ohjeiden mukaisesti Jobiilista tai Jobiilin ulkopuolelta. Moodlessa lisätietoa ohjattu harjoittelu 5:een sopivista paikoista. Harjoittelupaikka tulee olla vahvistettu ennen harjoittelun alkamista.

Opiskelija on yhteydessä harjoittelupaikkaan Jobiilissa olevien harjoittelupaikan ohjeiden mukaisesti ennen harjoittelun alkamista.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen ohjattuja harjoitteluita 3-7 opiskelijan tulee osallistua ohjatussa harjoittelussa toteutettavan hoitotyön alueen opintojaksoon (esim. ennen kirurgian harjoittelua tulee opiskelija osallistua kirurgisen potilaan hoitotyön opinjaksolle). Varmistathan, että harjoitteluun osallistumisen esitietovaatimukset täyttyvät.

Ohjattu harjoittelu 5 on kliinisen hoitotyön harjoittelu (mi/pä, sis/ kir) ja harjoittelupaikat löytyvät pääosin Jobiilista valitsemalla luokitteluksi käymiesi hoitotyön opintojaksojen substanssi. Harjoittelupaikkoja on erikoissairaanhoidossa (vuodeosastoilla ja poliklinikoilla) ja perusterveydenhuollossa esim. terveyskeskusten akuutit vuodeosastot ja perusterveydenhuollon sairaalapalvelut ovat hyviä harjoittelupaikkoja. Huomioithan, että perusterveydenhuollon sairaanhoitajan vastaanottotoiminta vaatii Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa opinnot. Katso lisää tietoja harjoitteluista Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlesta.

Varatessasi harjoittelupaikkaa lue myös tarkasti Jobiilin ilmoitukset! Jos Jobiili-ilmoituksessa kerrotaan, että paikassa harjoittelu toteutetaan moduuliharjoitteluna ja soveltuu keskivaiheen viimeisimpiin harjoitteluihin, silloin paikkaan voi hakea harjoittelusta 5 eteenpäin.

Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen 2-7 harjoittelupaikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat Sisätautipotilaan hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö, Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, Äitiyshuolto, Mielenterveys- ja päihdetyö, Gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, Akuutti hoito, Palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä Vammaisuus ja vammaisten hoito. Kaikille alueille ei ole mahdollisuus mennä harjoittelupaikkojen rajallisuuden vuoksi harjoitteluun, jolloin opiskelijan pitäisi omaa harjoittelupolkua suunnitellessaan huomioida puuttuvien alueiden tavoitteiden liittämisen toteutuvien harjoittelujaksojen tavoitteisiin.

Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa huolehtien monipuolisen osaamisen kehittymisestä. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen harjoitteluiden menestymisessä on eduksi, että opiskelija on tehnyt keskivaiheen harjoittelussa ko. substanssialueen harjoittelun.