Theories and Methods of Client Work I (10 cr)
Code: 7S00GV43-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2024 - 31.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 20.12.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Minna Putous
- Sanna Keskikuru
- Seija Hurskainen
- Jaana Kokkinen
- Marianne Laiti
- Tuija Landström
- Hanneli Sinisalo
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Person in charge
- Tuija Landström
- Tags
- CONTACT
- BLENDED
- Course
- 7S00GV43
Objectives (course unit)
In this course, we delve into empirically effective methods for client work. The focus lies on professional interaction, dialogue, and art-based techniques, which are functionally practiced during the course.
Upon completing the course, the student will:
• Grasp the theoretical foundation and context of client work, be familiar with the key theoretical approaches and frameworks in client work, and be able to reflect on their significance in client practice
• Understand the fundamentals of professional interaction
• Be knowledgeable about the basics of dialogic encounters and be able to apply dialogue in various coaching scenarios with individuals and groups, both in face-to-face and online meetings
• Recognize the importance of art-based and experiential methods in the work of a social worker, particularly in promoting participation, community, and everyday functioning
• Be proficient in using client work methods, tools, and/or approaches for developing their professional identity
Content (course unit)
• Familiarize themselves with research-based social work methods and theory
• Develop skills in professional interaction and dialogue
• Explore art-based methods (music, drama, visual, and physical expression), share experiences, and understand principles of emotional work
• Engage in practical exercises.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones
Exam schedules
11.10. klo 12.30-16 RYHMÄTENTTI kotiryhmissä Moodlessa (kirja)
12.11. klo 16.30-17.30 ETÄNÄ Tenttipalaute (Pakollinen)
27.11. klo 12.30-16 RYHMÄTENTIN 1. uusinta Moodlessa
YKSILÖTENTTI vkoilla 43-49 Examissa
Assessment methods and criteria
- Läsnäolovelvoite (Poissaolosta ota yhteys kyseisen opetuskerran opettajaan)
- Ryhmätentti (0-5)
- Yksilötentti (0-5)
- Yhteisöllisen ryhmätoiminnan suunnittelu ja toteutus (0-5)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- luennot, alustukset
- flipped learning, ennakkotehtävät
- kokemukselliset sekä luovat harjoitukset
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuuteen perehtyminen
Learning materials
RYHMÄTENTTIMATERIAALI:
- Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
YKSILÖTENTTI:
- Linner Matikka Johanna & Hipp Tiia (toim.). 2023. Traumainformoitu työote
Luettavaksi neljä lukua:
- Trauma ja traumatisoituminen (Tiia Hipp)
- Traumainformoitu lähestymistapa - Siirtymä oikeudenmukaisempaan toipumisen kulttuuriin (Kati Sarvela)
- Sosiaalityö tänään (Maija Jäppinen)
- Lapsuusajan haitallisten ja suojaavien kokemusten sekä toivon merkitys systeemisessä ja suhdeperustaisessa työotteessa (Saija Westerlund-Cook)
- Näkki Pirjo & Sayed Terttu (toim.), 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
- Luettavaksi: Luvut 1-3.
- Tölli Pekka. 2024. Minä näen sinut. Arvostuksen psykologiaa. Helsinki: Tammi.
- Luettavaksi: 1. TILANNE: Arvostus on perustarpeemme. Luvut 1-3.
YHTEISÖLLISEN RYHMÄTOIMINNAN SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN MATERIAALI:
- Karjalainen, Anna Liisa. 2019. Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus
- Karkkulainen, Marjatta. 2015. Toimii! : hoitajan opas luoviin menetelmiin. Helsinki: Edita.
Student workload
270 tuntia
Opetuskerrat 120h
Ennakkotehtävät ja -harjoitukset 10h
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi (verkkokurssi) + harjoitukset 12h
Ryhmätentti, yksilötentti ja tenttipalaute 8h
Yhteisöllisen ryhmätoiminnan digitehtävä 10h
Kirjallisuuden opiskelu 110 h
Content scheduling
22.8.
klo 8.30-11.45 KAIKKI: Orientaatio (kaikki opettajat) + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Jaana)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Ryhmädynamiikka I (Tuija)
23.8.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Ryhmädynamiikka I (Tuija)
klo 12.30-15.45 KAIKKI: Luovien teoria (Seija, Hanna-Kaisa, Sanna ja Marianne)
28.8.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Aktiivinen kuuntelu (Minna)
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Ryhmädynamiikka I (Tuija)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Aktiivinen kuuntelu (Minna)
klo 12.30-15.45 C-ryhmä: Ryhmädynamiikka I (Tuija)
29.8.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Aktiivinen kuuntelu (Minna)
klo 12.30-15.45 D-ryhmä: Aktiivinen kuuntelu (Minna)
30.8.
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 12.30-15.45 C-ryhmä: Musiikki (Seija)
3.9.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Motivoiva haastattelu (Minna)
klo 12.30-15.45 C-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 12.30-15.45 D-ryhmä: Motivoiva haastattelu (Minna)
5.9.
klo 14.15-17.30 D-ryhmä: Musiikki (Seija)
6.9.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Motivoiva haastattelu (Minna)
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Motivoiva haastattelu (Minna)
klo 12.30-15.45 A-ryhmä: Musiikki (Seija)
11.9.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
12.9.
klo 8.30-11.45 C-ja D-ryhmät: Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi (itsenäinen verkkokurssi). Linkki löytyy Moodlesta.
klo 12.30-15.45 A-ja -ryhmät: Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi (itsenäinen verkkokurssi). Linkki löytyy Moodlesta.
13.9.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 12.30-15.45 D-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
17.9.
ETÄNÄ KAIKILLE klo 9-12: Puheenvuoroja palvelujen ja tuen tarpeiden arvioinnista sosiaaliohjauksessa - koulutus (Sanna ja Tuija)
18.9.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Musiikki (Seija)
19.9.
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Hanneli)
20.9.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Hanneli)
klo 12.30-15.45 D-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 12.30-15.45 C-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Hanneli)
24.9.
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Validoiva kohtaaminen (Hanneli)
25.9.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Dokumentaatio (Jaana)
27.9.
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Dokumentaatio (Jaana)
klo 12.30-15.45 A-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Dokumentaatio (Jaana)
1.10.
klo 10.15-14.00 D-ryhmä: Kriisissä olevan kohtaaminen (Tuija)
klo 10.15-14.00 C-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 14.15-17.30 C-ryhmä: Kriisissä olevan kohtaaminen (Tuija)
klo 14.15-17.30 D-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
2.10.
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Kriisissä olevan kohtaaminen (Tuija)
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Musiikki (Seija)
klo 12.30-15.45 A-ryhmä: Kriisissä olevan kohtaaminen (Tuija)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa)
3.10.
klo 12.30-15.45 D-ryhmä: Dokumentaatio (Jaana)
4.10.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Luovat digivälineet (Sanna)
9.10.
klo 8.30-11.45 A- ja B-ryhmät: Asiakastyö verkossa (Tuija ja Minna)
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Luovat digivälineet (Sanna)
10.10.
klo 8.30-11.45 C- ja D-ryhmät: Asiakastyö verkossa (Tuija ja Minna)
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Luovat digivälineet (Sanna)
11.10.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Luovat digivälineet (Sanna)
klo 12.30-16.00 Ryhmätentti (Hanneli ja Minna)
Vkoilla 43-49 YKSILÖTENTTI Examissa
21.10
klo 12.30-15.45 KAIKKI: Välireflektio (Kaikki opettajat)
22.10
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Draama (Seija)
klo 12.30-15.45 C-ryhmä: Draama (Seija)
23.10.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä:Tunnetaidot (Minna)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä:Tunnetaidot (Minna)
24.10.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä:Tunnetaidot (Minna)
klo 12.30-15.45 D-ryhmä:Tunnetaidot (Minna)
28.10.
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
klo 12.30-15.45 A-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
30.10.
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Draama (Seija)
31.10.
klo 8.30-11.45 A- ja B-ryhmät: Tarinallisuus (Minna ja Tuija)
1.11.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
klo 12.30-15.45 C- ja D-ryhmät: Tarinallisuus (Minna ja Tuija)
4.11.
klo 12.30-15.45 ITSENÄISENÄ KAIKILLE PIENRYHMILLE: Ryhmätoiminnan teoreettinen perusta + suunnittelu
6.11.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Huolen puheeksi ottaminen (Hanneli)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Huolen puheeksi ottaminen (Hanneli)
7.11.
klo 12.30-15.45 C-ryhmä: Huolen puheeksi ottaminen (Hanneli)
8.11.
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Huolen puheeksi ottaminen (Hanneli)
klo 12.30-15.45 D-ryhmä: Draama (Seija)
11.11.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Draama (Seija)
klo 12.30-15.45 A-ryhmä: Draama (Seija)
12.11.
klo 16.30-17.30 ETÄ Tenttipalaute
14.11.
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
18.11.
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
klo 12.30-15.45 A-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
21.11.
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
22.11.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Draama (Seija)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Draama (Seija)
29.11.
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
2.12.
klo 8-16 KAIKKI Hybriditilaisuus: Taidelähtöisten menetelmien merkitys ja mahdollisuudet lastensuojelussa ja lasten ja nuorten kanssa tehtävässä auttamistyössä - Kuulluksi hankkeen seminaari. (Seija ja Hanna-Kaisa) https://projects.tuni.fi/kuulluksi/kuulluksi-seminaari/
5.12.
klo 8.30-11.45 D-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
klo 12.30-15.45 C-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
9.12.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
klo 12.30-15.45 B-ryhmä: Kuvailmaisu (Marianne)
10.12
klo 8.30-11.45 C-ryhmä: Draama (Seija)
klo 12.30-15.45 D-ryhmä: Draama (Seija)
11.12
klo 8.30-11.45 B-ryhmä: Draama (Seija)
12.12.
klo 8.30-11.45 A-ryhmä: Draama (Seija)